تبلیغات
کاملترین اموزش تراوین - مقایسه شوالیه رومن و شوالیه سزار
سه شنبه 18 آبان 1389

مقایسه شوالیه رومن و شوالیه سزار

   نوشته شده توسط: Puzzle_JJ    

سلام
اینجا شوالیه رومن و شوالیه سزار رو باهم مقایسه می کنیم



خب:
کلاً که تقریباً ۲ تا سزار کار ۳ تا شوالیه رو می کنند:
  • هزینه (کمی (حدود ۲ درصد) به نفع شوالیه)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا ۲۱۷۰ یا ۴۳۴۰
    • هزینه ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۱۴۱۰ یا ۴۲۳۰
  • قدرت حمله (کاملاً برابر)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا ۱۸۰ (قویترین نیروی تراوین ) یا ۳۶۰
    • قدرت حمله ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۱۲۰ یا همون ۳۶۰ دوباره

اما یه تفاوت هایی توی دفاع دارن:
  • قدرت دفاع سواره (چهل درصد به نفع سزار)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا ۱۰۵ یا ۲۱۰
    • قدرت دفاع سواره برای ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۵۰ یا ۱۵۰
  • قدرت دفاع پیاده (۲۱ درصد به نفع شوالیه)
    • ۲ تاسزار می شه ۲ تا ۸۰ یا ۱۶۰
    • ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۶۵ یا ۱۹۵
  • مجموع قدرت دفاع (۷ درصد به نفع سزار)
    • ۲ تاسزار می شه ۲۱۰ بعلاوه ۱۶۰ یا ۳۷۰
    • ۳ تا شوالیه می شه ۱۵۰ بعلوه ۱۹۵ یا ۳۴۵
و چار تا نکته دیگه هم هست:
  • سرعت (۴۰ درصد به نفع شوالیه)
    • سزار سرعتش ۱۰ هست
    • شوالیه سرعتش ۱۴
  • مصرف گندم (۱۲٫۵درصد به نفع سزار)
    • ۲ تاسزار روی هم هشت تا گندم می خورن
    • ۳ تا شوالیه روی هم نه تا گندم می خورن
  • حجم غارت (۱۱۴ درصد به نفع شوالیه)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا۷۰ یا ۱۴۰
    • ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۱۰۰ یا
  • زمان لازم برای تولید شدن (۳۱درصد به نفع سزار)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا ۶۳ دقیقه (در حالت عاری) که می شه ۱۲۶ دقیقه
    • ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۵۵ دقیقه که می شه ۱۶۵ دقیقه
~~~~~~~~~~~~~~

به نظرم حالا خوبه که با این دانسته ها مثل Travian :: units' attributes calculator بیایم و مقایسه رو به دو قسمت early (اوایل بازی) و late (اواخر بازی) تقسیم کنیم.

در اوایل بازی
خب اکثر تولیدات صرف ارتقاء منابع و غارت می شه . مردم از جنگ اجتناب دارن و فکر می کنن جنگ یعنی هدر دادن منابع!
فاکتورهایی که مهم هستن در اوایل بازی:
  • حجم غارت: که ۱۱۴ درصد به نفع شوالیه هست
  • سرعت: (برای غارت) که می بینیم ۴۰ درصد شوالیه برتر هست.
  • هزینه و قدرت حمله (اگه یهو جنگی در بگیره):هم برابر هست.
پس پرواضحه که برای اوایل بازی شوالیه خیلی بهتر جواب می ده. دقت کنین که فاکتورهایی که توشون سزار برتر هست (مثل دفاع سواره) غالباً توسط سایر نیروها تأمین می شه یا (مثل مصرف گندم) خیلی تو چشم نمی یان (الآن دیدین که وفور نعمت گندم هست تو بازار!). در مورد دفاع بهتره بگیم که کسی که سواره نظام می سازه، معمولاً یه تعدادی لژیونر یا فلنکس یا نیزه دار (برای دفاع سواره) هم می سازه و البته تو اغلب جنگ های اول بازی هم پیاده نظام (به خاطر قیمت کمتر و چون نیاز به عجله در حمله نیست) نیروی رایج تر هست.
البته باید دقت کرد که اکثر جنگ ها (برای پرهیز از تلفات) به شکل غارت شکل می گیره و چون منجنیق و دژکوب زیاد مرسوم نیست، شکل حمله عادی کمتر اتفاق می افته. و خب به همین دلیل، ۷ درصد دفاع خیلی فاکتور حیاتی ای نیست.
از این رو، به نظر من در اوایل بازی شوالیه قطعاً بهتره. و ساختن سزار در اوایل بازی اشتباهه (مگر این که طرف خودش می دونه داره چی کار می کنه!)



در اواخر بازی
این جا دیگه جنگ حسابی در می گیره! سربازخونه، اصطبل و حتی کارگاه شما تمام وقت در حال ساخت نیرو هستن و تنها محدودیت شما در ساخت نیرو «زمان» هست. شما اگه ببینین که یه سری از منابعتون overflow کرده و به خاطر سقف محدودیت انبار به هدر رفته، اون قدر ناراحت نمی شین که وقتی می بینین سربازخونه شما یک ساعت بیکار مونده و نیرو تولید نکرده!

چون مسئله این جا جنگ هست پس فاکتورهای جنگی بیش تر به وسط میان.
  • زمان ساخت: ۳۱ درصد به نفع سزار (دقت کنین که اون موقع شما تمام تولیداتتون و غارت هاتون رو ممکنه بذارین برای ساخت نیرو!) و خب در یک روز می تونین ۱۱٫۴۲ تا (گروه دو نفره) سزار بسازین یا ۸٫۷۲ تا (گروه سه نفره) شوالیه.
  • مصرف گندم: ۱۲٫۵ درصد به نفع سزار (بازم دقت کنین که فاکتور مهم برای نگه داری ۵۰۰۰ نیرو، مصرف گندمشون هست). خود Travian :: units' attributes calculator فرمول مقایسه پیش فرضش برای late off (یا قدرت حمله در آخر بازی) نسبت قدرت حمله به مصرف گندم هست؛ در حالی که برای early off فرمولش هزینه به قدرت حمله هست.
  • دفاع: ۷ درصد به نفع سزار. این جا دیگه حتی یه واحد دفاع هم یه واحد هست چون مردم به قصد کشت با هم دعوا می کنن! دقیق تر بگیم، چون اکثراً با دژکوب و منجنیق می یان، مجبورن حمله عادی بکنن و خب در این حالت دفاع نقش کلیدی داره.
  • در قدرت حمله و هزینه ساخت هم که برابر هستن تقریباً.
  • فاکتورهای برتر شوالیه (مثل سرعت و حجم غارت) هم، رنگ می بازن.
    • سرعت به این دلیل که غالباً ارتش شما متشکل از فقط این نیرو (سواره نظام) نیست و باهاش کلی هم پیاده نظام می فرستین (به قول دوستان نسبت یک سوم به دو سوم سواره و پیاده) و خب سرعت لشکر می شه سرعت کندترین نیرو.
    • حجم غارت هم به این دلیل که معمولاً اون قدر نیرو توی جنگ هست که همه دست پر بر نمی گردن و این که یه نیرو کمتر جیبش جا داشته باشه معمولاً فرق خاصی نداره.
از این رو، به نظر من در اواخر بازی سزار بهتره.
البته خب خوبه که یه مقدار هم شوالیه داشته باشیم اون موقع برای غارت. چون خیلی از بازیکن هایی که ناامید می شن از بازی، تبدیل به فارم می شن رسماً (اکانتشون رو به امان خدا ول می کنن).


همین دیگه!
بازم می گم، خیلی بده که اول بازی جوگیر بشین و بخواین با ساختن سزار احساس غرور بکنین! توی این استدلال دیدیم که نسبت هزینه تقسیم بر حمله برای هر دو ثابت هست و با ساختن سزار شما فقط از غارت عقب می افتین! البته هزینه اصطبل تا سطح ۱۰ و تحقیق سزار رو هم اگه در نظر بگیریم، خودش یه ۲۵ هزارتایی می شه که کم پولی نیست .

و نهایتاً یه درخواست
از بچه های گول یا توتن اگه کسی پایه هست همین استدلال رو برای انواع سواره نظام (توتن: دلاور و شوالیه؛ گول: رعد و کاهن و شوالیه) بکنه فکر کنم خیلی مفید باشه. فکر کنم فقط کافیه اون محاسبات اولیه رو یه بار دیگه انجام بدیم وگرنه دلایل و استدلال ها خیلی متفاوت نیست.


و اینکه باید بگم :


با اومدن آبشخور می شه این مقایسه رو بهبود بخشید!

آبشخور تا سطح ۱۵ (که مصرف گندم شوالیه رو از ۳ به ۲ کاهش می ده) حدود ۳۲۳ هزار منبع می خواد (اگه اشتباه نکنم) و تا سطح ۲۰ (از ابتدا) حدود یک میلیون و ۱۷۰هزار منبع.



فرض کنیم که آبشخور سطح ۲۰ داریم:
  • هزینه (کمی (حدود ۲ درصد) به نفع شوالیه)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا ۲۱۷۰ یا ۴۳۴۰
    • هزینه ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۱۴۱۰ یا ۴۲۳۰
  • قدرت حمله (کاملاً برابر)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا ۱۸۰ (قویترین نیروی تراوین ) یا ۳۶۰
    • قدرت حمله ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۱۲۰ یا همون ۳۶۰ دوباره
  • مصرف گندم (کاملاً برابر)
    • ۲ تا سزار روی هم ۶ تا گندم می خورن (با آبشخور تمام)
    • ۳ تا شوالیه روی هم ۶ تا گندم می خورن (با آبشخور تمام)

دفاع اصولاً فاکتور مناسبی برای مقایسه نیروهای هجومی نیست.
این رو Predator عزیز اولین بار گفت و حرفش کاملاً درست هست. با این حال:
  • قدرت دفاع سواره (چهل درصد به نفع سزار)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا ۱۰۵ یا ۲۱۰
    • قدرت دفاع سواره برای ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۵۰ یا ۱۵۰
  • قدرت دفاع پیاده (۲۱ درصد به نفع شوالیه)
    • ۲ تاسزار می شه ۲ تا ۸۰ یا ۱۶۰
    • ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۶۵ یا ۱۹۵
  • مجموع قدرت دفاع (۷ درصد به نفع سزار)
    • ۲ تاسزار می شه ۲۱۰ بعلاوه ۱۶۰ یا ۳۷۰
    • ۳ تا شوالیه می شه ۱۵۰ بعلوه ۱۹۵ یا ۳۴۵
و چار تا نکته دیگه هم هست:
  • سرعت (۴۰ درصد به نفع شوالیه)
    • سزار سرعتش ۱۰ هست
    • شوالیه سرعتش ۱۴
  • حجم غارت (۱۱۴ درصد به نفع شوالیه)
    • ۲ تا سزار می شه ۲ تا۷۰ یا ۱۴۰
    • ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۱۰۰ یا
  • زمان لازم برای تولید شدن (۱۲درصد به نفع سزار)
    • ۲ تا سزار در سطح ۲۰ می شه ۲ تا ۵۰۵ ثانیه یا ۱۰۱۰ ثانیه
    • ۳ تا شوالیه می شه ۳ تا ۳۷۹ ثانیه ۱۱۳۷ ثانیه

~~~~~~~~~~~~~~

پس می بینیم با اومدن آبشخور (که خودش برای شوالیه هم زودتر و ارزون تر هست):
شوالیه از همه نظر به صرفه هست.

جز یه مقدار زمان ساخت (که اگه ۲۴ ساعته سواره نظام نسازین، به چشم نمی یاد) و یه مقدار توی دفاع (که اصولاً نیروی هجومی قرار نیست دفاع کنه.




لازم به ذکره که بگم این مطلب از eyedean عزیز گرفتم