تبلیغات
کاملترین اموزش تراوین - ترکیب دفاعی متعادل
دوشنبه 1 آذر 1389

ترکیب دفاعی متعادل

   نوشته شده توسط: Puzzle_JJ    

سلام
اینجا یه بحثی در مورد ترکیب دفاعی متعادل می کنیم 



خوب:
ابتدا سربازان متخصص در دفاع را نام میبریم

نژاد ____ نام سرباز _______قدرت دفاع در برابر پیاده ___________ قدرت دفاع در براب سواره
رومی ___ لژیونر _____________ 35 ______________________________ 50
رومی ___ محافظ ____________65 _______________________________ 35
گول ____ سرباز پیاده _________40 _______________________________ 50
گول ____ کاهن سواره ________115 ______________________________55
توتن ____ نیزه دار ___________ 35 _______________________________60
توتن ____دلاور _____________100 _______________________________40

رومی ها برای دفاع معمولا از ترکیب لژیونر و محافظ استفاده میکنند سزار با اینکه مدافع خوبیه اما نسبت به قیمت بالایی که داره توصیه نمیشه مگر در موارد اورژانسی
اما نسبت تعداد لژیونر ها به محافظ ها چقدر باید باشه؟
اگر ما قصدمون اینه که به یه قدرت دفاعی متعادل برسیم یعنی قدرت دفاع در برابر پیاده و سواره به یه اندازه باشه باید تعداد لژیونر ها دقیقا دو برابر محافظ ها باشه دلیلش هم محاسبات ریاضی زیره:
2 لژیون + 1 محافظ
دفاع در برابر پیاده = 2*35 + 1*65 =135
دفاع در برابر سواره=2*50 +1*35 = 135

به این ترتیب ملاحظه میشه اگه نسبت 2 به 1 برای تعداد لژونر ها و محافظ ها رعایت بشه به یک دفاع متعادل دست پیدا میکنیم

اما نژاد گول
تعداد پیاده ها باید 6 برابر کاهن سواره باشه
6 پیاده + 1 کاهن سواره
دفاع در برابر پیاده=6*40+1*115=355
دفاع در برابر سواره=50*6+1*55=355

در نژاد توتن برای دفاع تعداد نیزه دار ها باید 2.4 برابر دلاور ها باشه یعنی به ازای هر12 تا نیزه دار باید 5 تا دلاور داشته باشیم
12 نیزه دار + 5 دلاور
دفاع در برابر پیاده=12*35+5*100=920
دفاع در برابر سواره=12*60 + 5*40=920 کلاً ایده ی پشت قضیه بسیار خوب و قابل تقدیر بود. منتهی چون استدلال و محاسبات نادرست بود من تصمیم گرفتم که مطلب رو تکمیل کنم.
از کوچول گل هم ممنونم که این بحث رو شروع کرد.


====================================

با کمک این ابزار و شبیه ساز جنگ می شه یه مقدار بحث رو دقیق تر کرد.

کلاً که واضحه که نسبت ارتش دفاعی رو خوبه بر اساس نسبت [قدرت] پیاده/سواره ارتش هجومی بچینیم. اما نسبت ارتش هجومی رو معمولاً چه فاکتوری تعیین می کنه؟

من حالت نرمال و رایج هر ارتش رو در نظر می گیرم. یعنی برای توتن: تبرزن + شوالیه / برای گول: شمشیرزن + شوالیه / برای رومن: شمشیرزن + سزار (باور رایج!)
مختصراً حپ = حمله پیاده و حس = حمله سواره. منظور از نسبت هم حپ تقسیم بر حس هست.

الف) ارتش هجومی بر اساس تعادل گندم مصرفی
داریم:
توتن: ۳ تبر = ۱ شوالیه (از منظر گندم). --> قدرت حپ: ۱۸۰ / حس: ۱۵۰ --> نسبت ۱.۲
گول: ۳شم = ۱ شوالیه (از منظر گندم). --> قدرت حپ: ۱۹۵ / حس:۱۴۰ --> نسبت ۱.۴
رومن: ۳شم = ۱ سزار (با فرض آبشخ). --> قدرت حپ: ۲۱۰ / حس: ۱۸۰ --> نسبت ۱.۱۶

ب) ارتش هجومی بر اساس تعادل قدرت پیاده/سواره
توتن: ۵ تبر به ۲ شوالیه --> حپ = حس
گول: حدوداً هر ۷ شم به ۳ شوالیه --> حپ = حس
رومن: حدوداً هر ۵شم به ۲ سزار --> حپ = حس
(نسبت همواره ۱)

ج) ارتش هجومی بر اساس فول تایم ساخت (۲۴/۷)
این رو من بیش تر می پسندم. البته بین ارتش های بزرگ. من فقط سربازخونه و اصطبل سطح ۲۰ رو می گیرم (به GB و GS نمی پردازم). تولید ۲۴ ساعت رو می گم. (اینا مال ورژن ۳ هست عددهاش. توی ۳/۵ اعداد فرق می کنه ولی نسبت ثابته).
توتن: ۲۹۸۵ تبر به ۱۲۱۰ شوالیه. نسبت = ۱/۰۲
رومن: ۱۸۶۵ شم به ۱۰۱۸ سزار. نسبت = ۱/۴۶
گول: ۲۴۸۷ شم به ۱۱۴۸ شوالیه. نسبت = ۱/۰۲

د) ارتش هجومی بر اساس منابع لازم برای ساخت
فرضاً شما اگه بخواین یک میلیون منبع رو بذارین توی کار باهاش می تونین طبق این جدول امتیاز هجومی بگیرین.
دیده می شه که گرزدار از این نظر بهترین نیرو هست (یعنی اگه گندم مشکلی نباشه!) منتهی باید کنارش گندم رو هم لحاظ کنیم.
کلاً توی این روش صرفه اکید بر پیاده نظام هست. تا حدودای ۱/۵ حتی.

ه) ارتش هجومی کیلوئی/عشقی!

این رو نمی شه تعیین کرد بالطبع! اما خب غالباً نیروی محبوب توی این ارتش زیاد هست. بسته به شخصیت و رنگ مورد علاقه مهاجم هم داره البته. و مثلاً اگه طرف به غارت ایمان داشته باشه، احتمالاً توش نیروی غارتگر (شوالیه / رعد) هم دیده می شه!


حالا بحث بعدی و کاملاً مجزا اینه که اگه ما نسبت رو داشته باشیم باید چه نیروی انتخاب کنیم.

فرض کنید که ما اصلاً این نسبت رو یک:یک داریم.
مهاجم ما هست ۵۴۰۰ تا شمشیرزن رومی + ۲۱۰۰ تا سزار که حپ و حس اون هر دو برابر ۳۷۸هزار هست.
طبق گفته کوچول عزیز در ابتدای این تاپیک ما باید به نسبت ۲لژیونر / ۱ محافظ بسازیم.

خب بیاین بررسی کنیم.
فرض می کنیم که پول محافظ و لژیونر یکی هست (۴۶۰ به ۴۴۰) و گندم شون هم که برابره (جفت یک) و سرعت ساخت هم به فرض یکسانه.
فرض کنید جلوی ارتش گفته شده (۵۴۰۰شم+۲۱۰۰سزار که توش حپ = حس) قراره جمعاً ۱۲۰۰۰ نیروی دفاعی گذاشته بشه:
  • نسبت تمام لژیونر: حدود ۸۰۰۰ کشته از مهاجم.
    اینم لینک. ۱۲ک لژیونر.
    ---
  • نسبت ۲ لژیونر به ۱ محافظ: حدود ۸۶۵۰ کشته از مهاجم.
    طبق مطلب اشتباه گفته شده در ابتدای تاپیک باید داشته باشیم ۸ک لژیونر به ۴ک محافظ. خب اینم نتیجه.
    ---
  • نسبت ۱ لژیونر به ۲ محافظ: حدود ۹۳۰۰ کشته از مهاجم.
    اینم لینک. ۴ک لژیونر به ۸ک محافظ.
    ---
  • نسبت تماماً محافظ: حدود ۱۰۰۰۰ کشته از مهاجم!
    اینم لینک. ۱۲ک محافظ.

پس می بینیم که ما اگه تمام محافظ بسازیم ۲۰درصد از مقداری که گفته شده (نسبت ۲ لژیونر، ۱ محافظ) جلو هستیم.
و خب توی این مثال هر چه محافظ بیش تر باشه، نتیجه بهتره.

دلیلش هم کاملاً واضح هست. این که تصور عموم مبنی بر «قسمت بندی شدن دعوا!» (مدافعین سواره (مثل لژیونر) می رن جلوی سواره و مدافعین پیاده (مثل محافظ) می رن جلوی پیاده) غلط هست.
آن چه که مهم هست، میانگین وزن دار دفاع پیاده و سواره در مقایسه با نسبت هجومی هست.
به عبارت دیگه اگه نسبت حپ به حس برابر باشه (مثل مثال ما) تنها میانگین دفاع پیاده و دفاع سواره مد نظر قرار داده می شه. رو همین حساب هست که جلوی همچون ارتشی چه ما ۱۰هزار تا رعد بذاریم (با قدرت دفاعی ۲۵ و ۴۰)، چه ۱۰ هزار تا شمشیرزن رومن بذاریم (با قدرت دفاعی ۴۰ و ۲۵ -- برعکس رعد) تلفات مهاجم ۴۲۲۴ تا هست.

پس فاکتور مهم، موقعی که نسبت رو برابر بگیرم، میانگین (یا دو برابر میانگین که می شه مجموع!) دفاع جلوی پیاده و دفاع جلوی سواره هست. نه چیز دیگه ای.

اگه مایل هستین فرمول دقیق رو هم بدونین، من چیزی که کشف کردم اینه که توی جنگ ساده (بدون دیوار و اقامتگاه و جمعیت و ...)،
  1. اول میانگین وزن دار دفاع مدافع (وزنش نسبت حمله پیاده به سواره هست) رو می گیرن و می ذارن قدرت دفاع (اگه نسبت مهاجم پیاده به سواره مثلاً ۲ برابر باشن، دو سوم دفاع پیاده مدافع و یک سوم دفاع سواره ی مدافع می شه قدرت دفاع). مثل این.
  2. قدرت حمله هم مجموع قدرت های پیاده و سواره مهاجم هست (نسبتش روی محاسبه قدرت دفاع تأثیر می ذاره).
  3. حالا ما دو تا عدد داریم. قدرت حمله و قدرت دفاع. این ها رو بر هم تقسیم می کنیم و می ذاریم «نسبت ح به د». مثلاً توی همون مثال بالایی ما، این نسبت هست ۷۵۶هزار به ۶۰۰هزار. یا ۰/۷۹۳.
  4. حالا این عدد رو اگه بگیریم ایکس، باید ۰/۵ به توان ایکس رو حساب کنیم (دلیلش رو توی این پست توضیح دادم). این می شه خسارت مدافع در حمله غارت و الباقی هم می شه خسارت مهاجم در حمله غارت.
  5. برای تبدیل غارت به عادی هم باید ماکزیمم این دو تا عدد رو به ۱۰۰درصد برسونیم و اون یکی رو هم در همین عدد ضرب کنیم.

برای پیدا کردن قدرت واقعی دفاع، با نگاه به نسبت پیاده/سواره مهاجم، باید میانگین وزن دار بگیریم.

اگه این نسبت رو ۱ بگیریم (پیاده سواره برابر) بهترین قدرت های دفاع این جاست:
http://travian.kirilloid.ru/war.php#...di%2Bdc%29%2F2
صد البته هزینه ساخت و هزینه گندم رو هم توی اون فرمول (یا به صورت ذهنی) باید مدنظر داشت.

اگه این نسبت رو ۱۲۰ درصد به نفع پیاده بگیریم بهترین قدرت ها اینه:
http://travian.kirilloid.ru/war.php#...B0.8*dc%29%2F2


و اگه این نسبت رو ۱۴۰ درصد به نفع پیاده بگیریم بهترین قدرت ها اینه:
http://travian.kirilloid.ru/war.php#...B0.6*dc%29%2F2

====

نتیجه نهایی:
به عنوان نتیجه گیری به نظرم خوبه که شما نیروی برتر در این جداول رو به تعداد زیاد بسازین (مثل محافظ) منتهی اگه حریفتون هوشیار هست و تمام نیروش رو نمی فرسته، از نیروی ثانوی (مثل لژیونر) غافل نشین. چون کاملاً ممکنه که دشمن از شما جاسوسی کنه و ببینه همه ش محافظ دارین و با سواره نظام خالی بیاد تو سرتون! (کاری که من می کنم با فارم ها و شبه فارم هام ).
منتهی در جنگ های بزرگ نهایی که با تمام قوا حمله می شه و نسبت پیاده/سواره همون های دو پست بالاتر هست. کاملاً منطقی هست که به جداول فوق (یا خلاصه اش همین یکی) نگاه کنیم. و بسته به هزینه ساخت و مصرف گندم تصمیم بگیریم. حداقل برای رومن در اواخر بازی که تماماً محافظ خیلی بهتره!



موفق باشید