تبلیغات
کاملترین اموزش تراوین - از نظر اقتصادی یه رومن تازه کار بهتره چیکار کنه ؟
سه شنبه 18 آبان 1389

از نظر اقتصادی یه رومن تازه کار بهتره چیکار کنه ؟

   نوشته شده توسط: Puzzle_JJ    

سلام
اینجا در مورد اینکه از نظر اقتصادی یه رومن تازه کار بهتره چیکار کنه ؟  بحث می کنیم

خب:
از نظر اقتصادی بهتره که یه رومن تازه کار (با تولید حدود ۱۰۰ از هر منبع، تولید ۵۰ گندم، و تعدادی لژیونر)، آیا منابعش رو ارتقاع بده یا باز سرباز بسازه؟
بالطبع یه نسخه عمومی نمی شد برای این سؤال پیچید و بحث من و Serok هم به نکات ظریفی رسید و تصمیم گرفتیم که نتیجه رو بذاریم این جا.

رومن یعنی اقتصاد!
Serok معتقده که رومن یعنی اقتصاد! منظورش هم اینه که هر عمل یک رومن باید از نظر اقتصادی حساب شده و دقیق باشه. چون (قصد توهین ندارم!) مثل توتن ها کیلویی گرزدار نمیشه ساخت، یا مثل گول ها روی تله و مخفیگاه بزرگ و رعد و اینا نمیشه حساب کرد.
بدون اقتصاد درست و حسابی، رومی به سختی می تونه دووم بیاره. و این امر چند تا دلیل مهم داره:
  1. سربازهای رومی واقعاً گرون هستن! ببینین که یه لژیونر (سرباز پایه رومن) ۴۴۰ تا منبع می بره در حالیکه که گرزدار (سرباز پایه توتن)۲۵۰ تا و فلنکس (سرباز پایه گول)، ۳۱۵ تا.
  2. سرعت سربازهای رومی کم هست برای غارت و همچنین ظرفیت شون. (با کمک این ابزار می تونین ببینین که توی نسبت سرعت/هزینه و گنجایش غارت/هزینه، بهترین سرباز رومی پنجمه!)
  3. رومی ها طعمه های مناسبی برای غارتگرها به شمار می یان! مخصوصاً غارتگرهای تازه کار. چون نه مثل گول تله مله دارن، نه مثل توتن نیروی ارزون دارن برای انتقام.

با این حساب، توی دخل و خرج منابع باید خیلی حساب کتاب کرد.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~

بخش ۱) خرج کردن منابع
(این نکات رو خودم اضافه می کنم به چیزی که Serok تایپ کرده بود )
به صورت نکته ای اگه بگیم:
  • هرگونه ارتقاع بی انگیزه موجب ضرر هست! مثال های این قضیه عبارتند از: ارتقاع اردوگاه (قبل از ساختن منجنیق)، ارتقاع دیوار دور شهر (وقتی نیروی دفاعی ندارین)، ارتقاع ساختمان های نظامی جز به اندازه نیاز در رابطه ی پیش نیازی.
    پس قبل از هر ارتقاعی، مطمئن باشین که دارین درست چیز مفیدی رو انجام می دین.
  • هرگونه ساخت و ساز بی رویه موجب ضرر است! هیچ لزومی نداره که از ترس، اوّلین کاری که می کنین، ساختن ۳ تا مخفیگاه باشه! وقتی شما در هر لحظه حداکثر ۴۰۰ تا از هر منبع احتیاج دارین، یه مخفیگاه لول ۱۰ (که می تونه ۶۶۶ تا در مقابل توتن جا بگیره) برای کل کارهاتون کفایت می کنه.
  • تحقیق هرگونه نیروی جدید باید با درایت کامل باشه! مثلاً اگه بهتون با سواره نظام حمله می شه، باید بدونین که لژیونر خیلی بهتر جلوی سواره نظام دفاع می کنه. یا اگه تو کار غارت هستین، این که یه محافظ رو دنبال خودتون بکشونین باعث می شه که سرعت حرکت ارتش تون از ۶ به ۵ برسه!
  • ترجیحاً در آخرین لحظه همه ارتقاع ها رو انجام بدین. مثلاً اگه می خواین جاسوس بسازین (که لول ۵ اصطبل رو می خواد)، به جای این که روزی یه لول اصطبل رو ببرین بالا، می تونین منابع رو جمع کنین (اگه جای امن دارین) و بذارین روز آخر همه کارها رو انجام بدین و تو این مدت سرمایه گذاری کنین!
  • نبض بازار رو به دست بگیرین! اگه آهن خیلی بی ارزشه و شما همیشه آهن اضافی دارین، تولید آهنتون رو کمتر از بقیه کنین. و همیشه یه چشم تون به بازار باشه که بتونین پیشنهادات خوب رو بقاپین!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

و اما
بخش ۲) به دست آوردن منبع
(عمده بحث ما سر این بود)
برای به دست آوردن منابع ۲ راه هست:
  1. غارت کردن
  2. تولید منابع در داخل دهکده
خوبی های هر مدل، تقریباً بدی مدل دیگه هم هست.

بخش ۲.۱) غارت کردن
تو این مدل، شما با ساختن ارتش به غارت میپردازید، و با سود غارت باز هم ارتش میسازید تا جایی* که حدس می زنید ارتش تون به اندازهٔ کافی* عظیم و قوی شده. با این ارتش بزرگ باز هم به غارت ادامه می دید و از سود غارت استفاده می کنید.
خوبی این روش اینه که:
  • سود بسیار خوبی داره. مثلاً یه لژیونر عادی با ظرفیت ۴۰، اگه بتونه دائم توی ۷×۷ خودش (که تقریباً فاصله یک ساعت دارن) در حال غارت باشه، اون وقت می تونه ۴۰ منبع در ۲ الی ۳ ساعت، یا حدود ۱۷ منبع در ساعت برای شما کارایی داشته باشه. و در سوی دیگه، اگه شما یه فیلد گندم رو از لول ۵ ببرین لول ۶، تولیدش از ۳۳ به ۵۰ می رسه (همون ۱۷ منبع در ساعت) اما هزینه اش طبق این جدول، برابر ۳۷۹۰ هست، یعنی هزینه ۸/۶۱ سرباز!
  • به بیان دقیق تر، زمان/نرخ بازگشت سرمایه تون (که ازش به Rate of Return یاد می شه) خیلی خوبه. یه سرباز بعد از ۱۱ غارت با دست پر، پول خودش رو به دست می یاره، که اگه فارم خوب پیدا بشه، کار یک روزه! در حالی که توی همین مثال قبلی، مزرعه لول ۶ بعد از حدود ۲۲۲ ساعت یا نه و نیم روز، پولی که براش مصرف شده رو بر می گردونه و شروع به سوددهی می کنه.
  • شما فارم نیستین و اگه سایز ارتشتون بزرگ باشه (مثلاً ۳۰ الی ۵۰ لژیونر) و غارتگراتون هم دله*دزد باشن، اون وقت کافیه از سایز ارتش شما با اطلاع بشن تا کمتر دزدی کنن!
  • اگه جاسوس داشته باشین یا دهکده متروکه، شانس برای انتخاب محصول هم دارین. مثلاً وقتی خشت تون کمه و نزدیکتون یه دهکده متروکه خشت هست، می تونین به اون حمله کنین!
  • شما شکل یه فارم نیستین و برای ساختن یه ارتش بزرگ (در زمان لازم)، خیلی بدبخت نمی شین.
  • اگه توی یه اتحاد باشین، متحدان شما ازتون حساب می برن!
  • شما هیجان بالایی دارین و هر یک ساعت با دیدن یه گزارش غارت، کلّی خوشحال می شین!
  • شما متکی به خرید طلا نیستین. و تقریباً با نخریدن طلا (پلاس)، ضرر خیلی زیادی نمی کنین (چرا که ۳۰ الی ۵۰ درصد تولید شما از مزارع هست و ۲۵ درصد روی این درصد فقط اعمال می شه).
  • اگه یه جاسوس همیشه تو خونه تون داشته باشین (به جز زمان حمله که جاخالی می ده)، می تونین مانع جاسوسی کوچیک بقیه (مثلاً با یک یا دو جاسوس) بشین. یا از جاسوسی شون (اگه با تعداد مناسبی جاسوس بیان) اطلاع حاصل کنین.

بخش ۲.۲) تولید منابع در دهکده خود
تو این مدل، شما یا ارتش کمی میسازید و غارت محدودی می کنید یا اصلاً غارت نمی کنید. تمام منابع شما صرف آپگرید منابع می شود. اکثر بازیکن*ها این مدل رو دنبال می کنند. این مدل کند اما پیوسته خواهد بود.
خوبی های این مدل عبارتند از
  • لازم نیست همیشه آنلاین باشید! و به زندگی تون می رسین.
  • نگران این نیستید که نصف شب به شما شبیخون زده و سربازهاتون رو بکشند. می تونین با مخفیگاه مناسب (مثلاً ۱۵۰۰ تا ظرفیت که در مقابل توتن ۱۰۰۰ تا کار می ده)، با تولید ۱۰۰، راحت ۱۰ ساعت بخوابید!
  • چیزی رو از دست نمی دید! چون توی روش قبلی، کافی بود یه غفلت کوچیک بکنید تا سربازاتون (سرمایه تون) کشته بشن. این غفلت می تونست تنها گذاشتن اون ها (و حمله از یه دهکده دیگه) باشه، یا این که بفرستینشون یه جایی دزدی و بمیرن!
  • مصرف گندم اضافی ندارین.
  • یک تجارت کاملاً ایمن هست و شما یک شبه بدبخت نمی شین (مگر این که با منجنیق بیان سرتون!).
  • این نکته خیلی مهم رو predator عزیز، بعد از ارسال پست گفتن که دارم توی ویرایش اضافه اش می کنم و همین جا ازش تشکر می کنم. این که: اگه سرباز نداشته باشین، قلدرهای محله کمتر از وجودتون احساس خطر می کنن (در مقایسه با وقتی که مثلاً جاسوس هم دارین) و ترجیح می دن که شما رو به عنوان یه فارم خوب حفظ کنن! و در عین حال چون دشمن از نرخ تولید شما و ساز انبارهاتون باخبر نمی شه، می تونین خیلی آروم و بی سر و صدا تا لول های بالای منابع رو برین!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

به نظر سروک:
بهترین راه ترکیب روس یک و دو هست، یعنی هم اقتصاد دهکده رو ماده نظر داشته باشیم هم ارتش نسبتا خوب با دایره حملهٔ مناسب برای خودمون دستو پا کنیم.
البته من می گم که سرمایه گذاشته شده روی ساخت سربازخونه و اردوگاه و اصطبل و فلان و بیسار خیلی حیفه اگه می خواین ارتش نسازین (یا نمی تونین).

اما به نظر من:
خوبه که با دونستن این ۲ راه یکی شون رو (یعنی اولی رو! ) انتخاب کنیم. البته اگه وقت کافی برای همیشه آنلاین بودن رو دارین و می تونین راحت ۷۰ تا سرباز رو در گروه های ۴ الی ۱۰ نفره manage کنین!




لازم به ذکره که بگم این مطلب از eyedean عزیز گرفتم