تبلیغات
کاملترین اموزش تراوین - نسبت ارتش دفاعی و هجومی
چهارشنبه 19 آبان 1389

نسبت ارتش دفاعی و هجومی

   نوشته شده توسط: Puzzle_JJ    

سلام

اینجا در مورد نسبت ارتش دفاعی و هجومی بحث می کنیم :


خوب :

کلاً واضحه که نسبت ارتش دفاعی رو خوبه بر اساس نسبت [قدرت] پیاده/سواره ارتش هجومی بچینیم. اما نسبت ارتش هجومی رو معمولاً چه فاکتوری تعیین می کنه؟

من حالت نرمال و رایج هر ارتش رو در نظر می گیرم. یعنی برای توتن: تبرزن + شوالیه / برای گول: شمشیرزن + شوالیه / برای رومن: شمشیرزن + سزار (باور رایج(
مختصراً حپ = حمله پیاده و حس = حمله سواره. منظور از نسبت هم حپ تقسیم بر حس هست.

الف) ارتش هجومی بر اساس تعادل گندم مصرفی
داریم:
توتن: ۳ تبر = ۱ شوالیه (از منظر گندم). -->قدرت حپ: ۱۸۰ / حس: ۱۵۰ -->نسبت ۱.۲
گول: ۳شم = ۱ شوالیه (از منظر گندم). -->قدرت حپ: ۱۹۵ / حس:۱۴۰ -->نسبت ۱.۴
رومن: ۳شم = ۱ سزار (با فرض آبشخ). -->قدرت حپ: ۲۱۰ / حس: ۱۸۰ -->نسبت ۱.۱۶

ب) ارتش هجومی بر اساس تعادل قدرت پیاده/سواره
توتن: ۵ تبر به ۲ شوالیه -->حپ = حس
گول: حدوداً هر ۷ شم به ۳ شوالیه -->حپ = حس
رومن: حدوداً هر ۵شم به ۲ سزار -->حپ = حس
)
نسبت همواره ۱ (

ج) ارتش هجومی بر اساس فول تایم ساخت۲۴/۷
این رو من بیش تر می پسندم. البته بین ارتش های بزرگ. من فقط سربازخونه و اصطبل سطح ۲۰ رو می گیرم (به GB و GS نمی پردازم). تولید ۲۴ ساعت رو می گم. (اینا مال ورژن ۳ هست عددهاش. توی ۳/۵ اعداد فرق می کنه ولی نسبت ثابته).
توتن: ۲۹۸۵ تبر به ۱۲۱۰ شوالیه. نسبت = ۱/۰۲
رومن: ۱۸۶۵ شم به ۱۰۱۸ سزار. نسبت = ۱/۴۶
گول: ۲۴۸۷ شم به ۱۱۴۸ شوالیه. نسبت = ۱/۰۲

د) ارتش هجومی بر اساس منابع لازم برای ساخت
فرضاً شما اگه بخواین یک میلیون منبع رو بذارین توی کار باهاش می تونین طبق این جدول امتیاز هجومی بگیرین.
دیده می شه که گرزدار از این نظر بهترین نیرو هست (یعنی اگه گندم مشکلی نباشه!) منتهی باید کنارش گندم رو هم لحاظ کنیم.
کلاً توی این روش صرفه اکید بر پیاده نظام هست. تا حدودای ۱/۵ حتی.

ه) ارتش هجومی کیلوئی/عشقی!
این رو نمی شه تعیین کرد بالطبع! اما خب غالباً نیروی محبوب توی این ارتش زیاد هست. بسته به شخصیت و رنگ مورد علاقه مهاجم هم داره البته. و مثلاً اگه طرف به غارت ایمان داشته باشه، احتمالاً توش نیروی غارتگر (شوالیه / رعد) هم دیده می شه!

حالا بحث بعدی و کاملاً مجزا اینه که اگه ما نسبت رو داشته باشیم باید چه نیروی انتخاب کنیم.

فرض کنید که ما اصلاً این نسبت رو یک:یک داریم.
مهاجم ما هست ۵۴۰۰ تا شمشیرزن رومی + ۲۱۰۰ تا سزار که حپ و حس اون هر دو برابر ۳۷۸هزار هست.
طبق گفته کوچول عزیز در ابتدای این تاپیک ما باید به نسبت ۲لژیونر / ۱ محافظ بسازیم.

خب بیاین بررسی کنیم.
فرض می کنیم که پول محافظ و لژیونر یکی هست (۴۶۰ به ۴۴۰) و گندم شون هم که برابره (جفت یک) و سرعت ساخت هم به فرض یکسانه.
فرض کنید جلوی ارتش گفته شده (۵۴۰۰شم+۲۱۰۰سزار که توش حپ = حس) قراره جمعاً ۱۲۰۰۰ نیروی دفاعی گذاشته بشه:

*
نسبت تمام لژیونر: حدود ۸۰۰۰ کشته از مهاجم.
اینم لینک. ۱۲ک لژیونر.
---
*
نسبت ۲ لژیونر به ۱ محافظ: حدود ۸۶۵۰ کشته از مهاجم.
طبق مطلب اشتباه گفته شده در ابتدای تاپیک باید داشته باشیم ۸ک لژیونر به ۴ک محافظ. خب اینم نتیجه.
---
*
نسبت ۱ لژیونر به ۲ محافظ: حدود ۹۳۰۰ کشته از مهاجم.
اینم لینک. ۴ک لژیونر به ۸ک محافظ.
---
*
نسبت تماماً محافظ: حدود ۱۰۰۰۰ کشته از مهاجم!
اینم لینک. ۱۲ک محافظ.


پس می بینیم که ما اگه تمام محافظ بسازیم ۲۰درصد از مقداری که گفته شده (نسبت ۲ لژیونر، ۱ محافظ) جلو هستیم.
و خب توی این مثال هر چه محافظ بیش تر باشه، نتیجه بهتره.

دلیلش هم کاملاً واضح هست. این که تصور عموم مبنی بر «قسمت بندی شدن دعوا!» (مدافعین سواره (مثل لژیونر) می رن جلوی سواره و مدافعین پیاده (مثل محافظ) می رن جلوی پیاده) غلط هست.
آن چه که مهم هست، میانگین وزن دار دفاع پیاده و سواره در مقایسه با نسبت هجومی هست.
به عبارت دیگه اگه نسبت حپ به حس برابر باشه (مثل مثال ما) تنها میانگین دفاع پیاده و دفاع سواره مد نظر قرار داده می شه. رو همین حساب هست که جلوی همچون ارتشی چه ما ۱۰هزار تا رعد بذاریم (با قدرت دفاعی ۲۵ و ۴۰)، چه ۱۰ هزار تا شمشیرزن رومن بذاریم (با قدرت دفاعی ۴۰ و ۲۵ -- برعکس رعد) تلفات مهاجم ۴۲۲۴ تا هست.

پس فاکتور مهم، موقعی که نسبت رو برابر بگیرم، میانگین (یا دو برابر میانگین که می شه مجموع!) دفاع جلوی پیاده و دفاع جلوی سواره هست. نه چیز دیگه ای.

اگه مایل هستین فرمول دقیق رو هم بدونین، من چیزی که کشف کردم اینه که توی جنگ ساده (بدون دیوار و اقامتگاه و جمعیت و ...)،

(1
اول میانگین وزن دار دفاع مدافع (وزنش نسبت حمله پیاده به سواره هست) رو می گیرن و می ذارن قدرت دفاع (اگه نسبت مهاجم پیاده به سواره مثلاً ۲ برابر باشن، دو سوم دفاع پیاده مدافع و یک سوم دفاع سواره ی مدافع می شه قدرت دفاع). مثل این.
(2
قدرت حمله هم مجموع قدرت های پیاده و سواره مهاجم هست (نسبتش روی محاسبه قدرت دفاع تأثیر می ذاره(
(3
حالا ما دو تا عدد داریم. قدرت حمله و قدرت دفاع. این ها رو بر هم تقسیم می کنیم و می ذاریم «نسبت ح به د». مثلاً توی همون مثال بالایی ما، این نسبت هست ۷۵۶هزار به ۶۰۰هزار. یا ۰/۷۹۳.
4.
حالا این عدد رو اگه بگیریم ایکس، باید ۰/۵ به توان ایکس رو حساب کنیم(دلیلش رو توی این پست توضیح دادم). این می شه خسارت مدافع در حمله غارت و الباقی هم می شه خسارت مهاجم در حمله غارت.
5.
برای تبدیل غارت به عادی هم باید ماکزیمم این دو تا عدد رو به ۱۰۰درصد برسونیم و اون یکی رو هم در همین عدد ضرب کنیم.

برای پیدا کردن قدرت واقعی دفاع، با نگاه به نسبت پیاده/سواره مهاجم، باید میانگین وزن دار بگیریم.

اگه این نسبت رو ۱ بگیریم (پیاده سواره برابر) بهترین قدرت های دفاع این جاست:
http://travian.kirilloid.ru/wa

 




خوب بهترین ترکیب دفاعیی میتونه ترکیب نیزه دار و محافظ باشه اما این واسه وسط و آخر بازیه نه اول بازی.

اول بازی سواره وجود نداره و تعداد ارتش هر دهکده با تولیدات گندم محدود میشه پس بهترین ترکیب دفاعی دفاعی هست که در مقابل پیاده بایسته.
الآن گول بهترین دفاع هست محافظ خیلی قوی تره ولی خرجش خیلی بالاست.البته اگه رومنی دارید که حاضره نیروهاشو بدر اختیارتون بذاره که خیلی عالیه ولی شما تصور کنید که با منابعی که میشه 2 تا رومن ساخت با همون مقدار میشه 3 تا گول ساخت.پس صرفه تو اینه که گول دفاع باشه.

اما یه نکته در مورد نیرو های رومی:

بعضیا میگن نیروهای رومی خیلی گرونن.اره گرونن ولی در مورد سواره صدق میکنه در مورد پیاده درست نیست.شاخ دراوردید؟؟؟ الآن میگم چرا؟؟؟

خوب ارزون ترین نیروی هجومی تو تراوین چیه؟ مشخصا تبرزن با قدرت حمله 60 و هزینه 500 منابع

گرون ترین چیه ؟ شمشیرزن رومی با قدرت حمله 70 و هزینه 600.

خوب الآن نباید زود قضاوت کنید و بگید که تبرزن ارزونه.کاری که همه میکنن.بذارید ببینیم ریاضی چی میگه.

خوب اگه یه تناسب ساده ببندید و فرض کنید تیم طراحی تراوین اگه میخواست قدرت حمله تبرزن رو بکنه 70 و به همون نسبت هم خرجش رو زیاد میکرد قیمت هر تبرزن چه قدر میشد.خوب با یه تناسب ساده میشد 584 منابع.همونطور که میبینید زیاد با شمشیرزن رومی فرقی نمیکنه.
اما مزیت شمشیرزن رومی.هم سرعتش بالاتره و هم قدرت دفاعیه خوبی داره.از لحاظ نیروی هجومی خیلی دفاش خوبه.
نتیجه میشه گرفت که بهترین و ارزون ترین نیرو هجومی شمشیرزن هست.

در مورد دفاع تقریبا همینو میشه گفت دفاع رومی قدرت حمله خیلی بالایی هم داره.مثلا 150 تا محافظ رومی قدرتحمله 110 تا گرزدارو داره و قدرت دفاع 84تا دلاور این در حالیه که مصرف گندم دلاور ها بیشتر از محافظ هاست ولی قدرت دفاعیش برابری میکنه.

خوب کلا مقایسه ی دو چیز متفاوت اشتباهه ولی خواستم اینو بگم که نیرو های رومن اونجوریها هم که گفته میشه گرون نیستن.


ویرایش:
 «
البته این محاسبات چندان هم صحیح نیست.
توی این لینک نسبت قدرت حمله به هزینه ساخت رو می تونین ببینی:
http://travian.kirilloid.ru/war.php#params=8&stat_sum=1
دو تا و نصفی گرزدار می شه هزینه شون ۶۰۰ با قدرت هجومی ۱۰۰! ؛-)

ضمناً در حالت کلی شما باید زمان ساخت رو هم دخیل کنید



موفق باشید