تبلیغات
کاملترین اموزش تراوین - اموزش گرفتن مدال غارت با رومن
چهارشنبه 19 آبان 1389

اموزش گرفتن مدال غارت با رومن

   نوشته شده توسط: Puzzle_JJ    

سلام

این مطلب در مورد چگونگی گرفتن مدال غارت با رومن است :


اصل مطلب :

________________________________

اول )شناخت هدف
شناختن هدف و فهمیدن «صورت مسئله» همیشه مهمترین گام هست. اگه ندونیم برای چی می خوایم فلان کار رو بکنیم، قطعاً وسط کار به یه تردیدی می رسیم که ممکنه کاملاً برنامه خودمون و بقیه رو به هم بریزه این تردید. و بعدش احساس ندامتی گریبانگیر آدم می شه که اصلاً مطبوع نیست.

چرا غارت می کنیم؟
کلاً به نظر من تو بازی دو تا فاکتور عوامل تعیین کننده اساسی پیشرفت هست. اولی دیپلماسی هست و دومی غارت. البته فرض بر اینه که شما از قوانین و دانش بازی (از CP هر ساختمون گرفته، تا نسبت نیروها و ...) آگاهی کامل دارین.

دیپلماسی چیزیه که هم یادگیریش سخته، هم یادگیریش موندگار هست!
اگه شما تو بازی بتونین یه لیدر موفق بشین، یقیناً به احتمال خوبی می تونین مدیر خوبی هم توی یه شرکت بشین. منظور از موفق هم الزاماً رتبه اتحاد نیست؛ بلکه اینه که اعضای اتحاد شما با عشق به فرمان شما گوش بدن و نیروهای به درد بخوری هم باشن. یا مثلاً تو همسایگی ۲۱تا شعاع ۳ و ۷ و ۱۳ و ...، دوست (و نه لزوماً متحد) زیاد داشته باشین که تا آخر سرور با شما حال کنن و هر وقت بخواین بهتون نیرو/منبع برسونن با کمال میل.

غارت اما فاکتوریه که رشد شما رو (به صورت انفرادی) تسهیل می کنه.
به بیان ساده تر اگه شما ۱۰ تا دهکده داشته باشین و به اندازه تولید ورودی به انبار (گندم رو از تولید کم کنین) بتونین غارت داشته باشین، در واقع شما انگار ۲۰ تا دهکده دارین. و منبع بیش تر یعنی رشد سریع تر (حتی گرفتن جشن برای افزایش تعداد دهکده ها) و ارتش بزرگ تر. مثل این عکس (از پایتختم؛ که می خواستم سربازخونه ش رو تخریب کنم برای گندمزار ۱۸ به ۱۹ و احیاناً تا پایان بازی):





مدال!
یه دوستی (این پسره No0obishiom) کلاً حرفای قشنگ زیاد می زنه! یه باری یه جایی گفت که هر کاری اگه به قصد مدال باشه، ضرر مالی داره. راست هم می گه.
اعتراف می کنم که یه مقداری از غارتم (حدود ۵ درصدش شاید) به خاطر گرفتن مدال هم بود. مثل غارتهایی که می کردم و ۲۰۰ک ضرر می دادم (از ارتش هجومی غیراصلیم البته) که بتونم ۲۵۰ک غارت کنم (و البته طرف هم فارم می شد برای دفعه های آتی که غالباً سود مجموع این حرکت خوب بود).

lopez عزیز اینجا لیست مدال ها رو گذاشته. من یه معرفی مختصر مدال هایی که تو تاپ۱۰ می دن رو می کنم:

  • مدال پیشرفت: اوایل سرور کافیه شما یه دوشنبه بامداد رجیستر کنین. اواخر بازی هم (بعد از بسته شدن ثبت نام) مزه خاصی نمی ده! می تونین یک هفته در میون جمعیت خودتون رو کم کنین تا بتونین هفته متوالی بعدش دوباره برین بالا و مدال بگیرین! : ))
  • مدال دفاعی: مهم ترین نکته ی این مدال اینه که کسی که حمله کرده نیروهاش رفته قاطی باقالی ها!
    یک دفاع قوی باعث می شه که طرف مهاجم خودش تو تاپ۱۰ مهاجم نیاد. اصولاً گرفتن این مدال الزاماً ۱۰۰٪ نشاندهنده این نیست که مدافع حرفه ای هست -- بلکه به نوعی نشون می ده که یا یه احمقی بلد نبوده درست حمله کنه، یا مدافع کلی دوست و رفیق و متحد داشته. مدافع حرفه ای کسی هست که بتونه خوب اینسرت کنه یا بتونه خوب موج اصلی رو از بین ۵۰ تا حمله fake تشخیص بده.
  • مدال هجومی: خب گرفتن این مدال، خصوصاً در نیمه اول بازی که همه با یه ارتش هجومی اکثراً کار می کنن، نشون می ده که طرف ارتشش رفته قاطی گلابی ها!
    در آخرین روزهای هفته، کاربرانی که برای گرفتن مدال هجومی با هم رقابت می کنن حتی به متروکه هم می زنن که امتیاز هجومی بگیرن! و البته بعد از پایان هفته هم فقط یه روبان/مدال گرفته می شه و کلی ارتش از دست رفته. اما خب در ظاهر قضیه خیلی تأثیرگذار هست و احیاناً در دل بازیکنان تازه وارد ایجاد رعب می کنه یه مدال هجومی تو پروفایل
  • اما مدال غارت: اصولاً به صرفه ترین مدال هست، چرا که عملاً اگه شما خوب و اصولی غارت کنین، عیناً همون عددی که جلوتون نوشته می شه و سرش رقابت می کنین به اکانت شما تزریق می شه (مقایسه کنین با مدال هجومی).

درباره این مقاله
با این مقدمه، من اصول غارت خوب رو در قالب چند سری نکته (درس) می گم. منظورم هم از درس این نیست که اینجا کلاس هست و ...! بلکه به صرف جمع بندی (معادل chapter یا فصل در کتاب) این رو عرض می کنم.
مجدداً یادآوری می کنم که این مقاله بیش تر روی اواسط و اواخر بازی تأکید داره و بیش تر روی رومن ها.


__________________________________________

خوب میرسیم به درس اول:


درس اول) مقایسه توتن با رومن در غارت اواسط و اواخر بازی


سه تا نژاد داریم؛ توتن و گول و رومن.
گول تو خیلی چیزها (از هزینه نیروها گرفته، تا قدرت و استحکام دیوار) میانه روی رومن و توتن هست.

توتن ها به خاطر غارتشون از مخفیگاه (که یک سوم بود و شده ۲۰ درصد انگار)، به غارتگر معروفن. همچنین به دلیل داشتن نیروی ارزون و جیب-گشاد ای به اسم گرزدار!
گرزدار هزینه ساختش کلاً ۲۵۰ منبع هست و سایز جیبش ۶۰! یعنی بعد از ۴/۲ بار غارت، خرج خودش رو در می یاره. یا به عبارت دیگه اگه شما ۵۲ تا گرزدار بفرستین جایی رو غارت کنن و ۱۰تاشون بمیرن و ۴۲ تای بقیه دست پر برگردن، اون وقت شما ضرر مالی نکردین!

توی این جدول می تونین ببینین که هر نیرو بعد از چند بار غارت کامل پول خودش رو در می یاره و به سوددهی می رسه. البته جدول مال ورژن ۳/۵ هست انگار (که لژیونر رو ۵۰ گرفته جیبش رو).

خب به خاطر اثر مخفیگاه و همچنین نیروی ارزون، توتن ها یقیناً در ابتدای بازی برتر هستن.
۵ تا گرزدار و ۳ تا لژیونر تقریباً هم-قیمت هستن. اما ۵ تا گرزدار می تونن با سرعت ۷ حرکت کنن و ۳۰۰ تا منبع بیارن درحالیکه ۳ تا لژیونر (در ورژن ۳/۵ حتی) می تونن با سرعت ۶ حرکت کنن و ۱۵۰ تا منبع بیارن. و البته اوایل بازی که نقش مخفیگاه کاملاً چشم گیر هست.

اما در اواسط و آخرهای بازی
در این مرحله فارم ها عموماً دهکده های فول-۱۰ (تولید ۱۰۰۰ تا از هر منبع در ساعت و ۱۵۰۰ تا گندم به طور متوسط) دارن. چنین دهکده ای معمولاً بیش تر از یکی دو تا مخفیگاه نداره. در این شرایط تولید دهکده در ۱۲ساعت حدود ۱۲ک از منابع غیرگندمی و ۱۸ک گندم می شه. که خب این وسط توتن می تونه (برای دو تا مخفیگاه) ۳۰۰ یا ۶۰۰ تا از هر منبع بیشتر بخوره که خیلی هم زیاد نیست.
منتهی از اون ور سرعت نیروهای توتن اینجا به چشم می یان.
توی اواخر بازی، فارم ها معمولاً محدود می شن و در فواصل دورتر. توی سروری مثل ایران که یه سری کلاً غارت نمی کنن، ممکنه شما بتونین یه فارم تپل و استریل توی فاصله ۵۰ خونه از خودتون پیدا کنین که علی رغم اینکه دور و ورش دهکده زیاد هست، اما کسی غارتش نمی کنه! (توی بحث های فارم یابی بیش تر توضیح می دم).
خب یه فارم با فاصله ۱۰۰ خونه در نظر بگیرین. سریعترین نیروی توتن دلاور هست، منتهی چون نیروی هجومی نیست، اگه مدافع یهو جلوتون نیرو بذاره یا کلاً توش نیرو باشه از اول، مجبورین کلاً با شوالیه توتن غارت کنین.
رو این حساب شوالیه توتن با شوالیه رومن رو مقایسه می کنیم (نیروهای غارتگر).
شوالیه توتن برای رسیدن به فارم با فاصله ۱۰۰، باید (طبق اینجا) 5:55:33 وقت بذاره یه سر. یعنی دو سرش می شه حدود ۱۲ ساعت (دلاور می شه ۱۱ ساعت تقریباً؛ گرزدار هم رفت و برگشتش می شه حدود ۱۵ ساعت). و شوالیه توتن توی این ۱۲ ساعت می تونه ۸۰ تا منبع با خودش بیاره.
یعنی اگه شما ۱۰۰۰ تا شوالیه توتن بفرستی، بعد از ۱۲ ساعت،* برای شما ۸۰هزار تا منبع می یارن.
در حالیه اگه شوالیه رومن بفرستی ۱۰۰۰ تا، بعد از ۷ساعت و نیم، برای شما ۱۰۰هزار منبع (یا اگه مخفیگاه داشته باشه، ۹۷۰۰۰ منبع!) می یاره.

خب اگه بیایم یه نسبت بسازیم برای منبعی که نیروها می آرن متناسب با جیب و سرعت (چون جیب و سرعت هر دو در یک راستا هستن، باید جیب×سرعت رو بسنجیم) به این اعداد می رسیم:
رعد: ۱۴۲۵
شوالیه رومن: ۱۴۰۰
دلاور: ۱۱۰۰
شوالیه گول: ۸۴۵
شوالیه توتن: ۷۲۰
سزار: ۷۰۰

که این عدد خام، به معنی میزان غارت در یک ساعت از فارمی هست که فاصله ش با شما نیم خونه هست! برای بیان واقعی باید این عدد رو در زمان مورد نظرتون ضرب کنین و بر فاصله (رفت + برگشت) تقسیم.
برای مثال، برای اینکه ببینیم یه شوالیه رومن به طور متوسط در یک ۲۴ ساعت (بدون میدان تمرین) چند تا منبع می تونه از یه فارم با فاصله ۱۰۰ بیاره کافیه اون عدد ۱۴۰۰ رو ضربدر ۲۴ ساعت و تقسیم بر ۲۰۰ بکنیم که می شه ۱۶۸. برای بقیه هم اینجاست. مثلاً برای رعد ۱۷۱ و برای شوالیه توتن ۸۶ هست.

خب با این تفاسیر به این نتیجه می رسیم که شوالیه رومن برای غارت تقریباً دو برابر بهینه تر از شوالیه توتن هست. یا اصلاً اگه بخوایم کل امتیازی که تعریف کردیم برای ارتش غارت نمونه رو مقایسه کنیم،
یه رومن: ۲ تا شمشیرزن + ۱ شوالیه رومن => مجموع امتیاز ۲۱۰۰
یه گول: ۲ تا شمشیرزن + ۱ رعد => مجموع امتیاز: ۱۹۶۵
یه توتن:*۲ تا گرزدار + ۱ شوالیه توتن => ۱۵۶۰
(با دلاور می شه ۱۹۴۰؛ منتهی غارت با دلاور یه خورده خطریه).


البته توجه کنین که اثر میدان تمرین روی رعد و شوالیه رومن خیلی آشکارتر هست. چرا که شوالیه رومن بعد از ۲ ساعت و ۸ دقیقه سرعتش ۳ برابر (با میدان تمرین بیست) می شه، در حالیه یه شوالیه توتن بعد از ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه! یعنی شوالیه رومن حدود ۷۵ دقیقه اضافه با سرعت ۳ایکس می ره. یعنی کلاً ۷۵دقیقه ضربدر ۲ایکس جلو هست.
که این محاسبات ما بدون میدان تمرین بوده.

__________________________________________

درس دوم : انواع نوع های غارت



توی درس قبل یاد گرفتیم که برای زدن فارم های تپل و دور، رومن (و گول) خیلی مناسبتر از توتن هستن. اگه فارم یه مقداری نیرو هم داشته باشه (مثلاً تو مایه های ۱۰۰ تا ۲۰۰ تا محافظ) ولی پر باشه (انبارها تماماً ۸۰ک پر) یقیناً شوالیه رومن (با در نظر گرفتن قدرت هجومی) قهرمان این میدان هست.
دقت کنین که رعد و شوالیه رومن تو کلاس ۲ سی سی (مصرف گندم ۲!) هستن ولی شوالیه توتن تو کلاس ۳ سی سی هست و اگه دلاور بخواد اون محافظ ها رو بزنه، خودش هم خسارت زیاد می ده.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نوع اول) ماشینی
تو این مدل شما نیروهاتون رو در دسته های کوچیک ولی با فاصله می فرستین. مثلاً*هر یک ساعت ۱۰۰ تا گرزدار می فرستین (مستقل از گزارش ها).
برای هر کدوم از فارم هاتون خوبه که میزان تولیدشون رو (با دو بار جاسوسی کردن توی یه فاصله معین مثل ۶ یا ۱۰ دقیقه) به دست بیارین. بعد متناسب با اون، به صورت پریودیکال دائم نیرو بفرستین.
هر چه قدر طول این بازه وقفه شما کمتر باشه، شانس غارت از بقیه گرفته می شه و شما بیش تر سود می کنین. منتهیمعایب این روش اینه:
  1. احتیاج به آنلاین بودن زیاد داره.
  2. احتیاج به مدیریت خوب داره. که از دست تون در نره حساب و کتاب. چون برای هر فارم روزی ۱۰ الی ۲۰ بار باید raid ست کنین.
  3. اگه جلوتون حتی با یه ذره نیرو هم اینسرت بشه، چون موج نیروهای شما شکسته شده (۱۰ تا ۱۰۰تایی، به جای یه دونه ۱۰۰۰تایی) در این حالت خسارت زیادی می دین. تأثیر قصر/اقامتگاهو دیوار هم روی نیروهاتون ملموس هست و باید هر فارم جدیدی که پیدا می کنین، حتماً قصر/اقام و دیوارش رو تخریب کنین.
اسم این مدل رو هم گذاشتم ماشینی، چون خیلی از bot (روبات های خودکار) این تیپی غارت می کنن.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

نوع دوم) دستی
تو این مدل شما روزی حداکثر دو الی ۴ بار از هر فارم غارت می کنین. مثلاً هر ۱۲ ساعت یک بار. منتهی بسته به میزان غارت شده در گزارش های قبلی شما یه شناختی نسبت به فارم به دست می یارین و متناسب با اون نیرو می فرستن.
من خودم که این مدلی غارت می کنم فارم ها رو به سه کلاس/رده تقسیم کردم. کلاس ۴۰۰ شوالیه، کلاس ۲۰۰ شوالیه، کلاس ۱۰۰ شوالیه. و هر ۱۲ ساعت که آنلاین می شم، از هر کلاسی بسته به اون تعدادی که اسم کلاس هست، نیرو می فرستم برای غارت. منتهی اگه یه فارمی یهو قوی ظاهر بشه (دائم پر برگردن نیروها) به کلاس بالاتر ارتقا داده می شه!

مزایای این روش اینه که:
  1. احتیاج به آنلاین بودن نداره.
  2. هیجان داره! خیلی حال می ده خدائیش
  3. نیروهاتون خیلی الکی نمی میرن. مثلاً کلاس ۴۰۰ شوالیه من اگه صاحب فارم آنلاین شه و ۱۰ تا محافظ هم بسازه فکر کنم کسی نمی میره
معایب این روش اینه که:
  1. خب بالطبع کیفیت و حجم غارت شما می تونه از نوع اول کمتر باشه.
  2. اگه یه توتن بخواد روی همون فارم، مدل ماشینی غارت کنه، یقیناً شما بدبخت می شین : ))
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

مدل اول بسیار مطلوب توتن هاست. خصوصاً افرادی که چند نفره پای اکانت بازی می کنن و وقت زیادی دارن. فاصله هم توی اون مدل تا اندازه خوبی مهم هست.
مدل دوم مطلوب رومن هاست. خصوصاً افرادی که تنها بازی می کنن.

یه بحث مدل سازی آماری:
خب راجع به مدل دوم این نکته رو هم بگم که:
با یه مدل آماری ریاضی (در ابعاد آمار دانشگاهی عرض می کنم، که توزیع نرمال و پوآسون و اینا مطرح می شه)، می شه نشون داد که اگه شما (در حالت متوسط)، هر سری به اندازه ای که تو گزارش منبع اومده، نیرو بفرستین خیلی نزدیک به بهینه هستین. یعنی چی؟ یعنی مثلاً شما ۲۰۰ تا شوالیه می فرستین، می بینین ۱۲ک غارت کردن. سری بعد حدود ۱۲۰ تا (مثلاً ۱۳۰ تا بفرستین). و اگه دیدین دست پر اومدن همه نیروها، یه step ای اضافه کنین، مثل ۵۰ یا ۱۰۰ تا.
با این فرمول، جوابی که می گیرین خیلی بهتر از این هست که شما یه عدد fixed (مثل ۲۰۰ تا) نیرو بفرستین.
اثبات این مدل رو هم من دقیق نمی تونم بگم. چون رشته من ریاضی نیست و توی ریاضی خیلی هم قوی نیستم. منتهی حداقل تو تجربه دیده م که خوب جواب داده واقعاً!





__________________________________________

درس سوم : جاسوسی


خب مهم ترین چیزی که شما باید لا به لای غارت تون داشته باشین، همیشه جاسوسی هست!
این درس رو به صورت نکته ای می ریم جلو


ساخت جاسوس:

  1. اگه مشکل زمانی دارین برای ساخت نیرو، سعی کنین از یه دهکده دیگه جاسوس ها رو بسازین که اصطبل (برای رومن و گول ها) مشغول نباشه الکی.
  2. جاسوس هاتون رو ترجیحاً تو اسلحه سازی همون دهکده تا سطوح خوبی (حتی ۲۰)* ببرین.

نحوه جاسوسی:
وقتی یه فارم جدید پیدا می کنین، سعی کنین با ۳ تا و بعد ۱۰ تا جاسوس ازش جاسوسی کنین. اگه دیدین جاسوس ها برنگشتن، یهو با یه عدد بالا (مثل ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ تا) برین.
عموماً تعداد جاسوس های هر دهکده فارم یا صفر هست، یا یک، یا سه، یا ۱۰ یا ۳۰، یا ۱۰۰، یا خیلی! خیلی مثل این (که البته دارم از واحه های اون دهکده می خورم فعلاً ).

سعی کنین همیشه از دهکده های فارم معمولی هم جاسوسی کنین. داشتن «اطلاعات» رایگان هیچ وقت ضرر نداره


جاسوسی از یه دهکده پر نیرو:
اگه می خواین از یه دهکده (که کلی نیرو و مثلاً ۱۰۰ تا هم جاسوس داره) فقط یک بار اطلاع به دست بیارین (و ببینین ارزش کشتن نیروهاش و فارم کردن رو داره یا نه)، نوع جاسوسی رو بزنین «منابع». چون هم می تونین ببینین انبارهاش پر هست یا نه، هم می تونین تو شبیه ساز kirilloid با وارد کردن تعداد جاسوس های کشته شده از خودتون (و سایر اطلاعات)* سطح دیوار رو به دست بیارین.
دقت کنین که تأثیر قصر/اقامتگاه در ابعاد ۱۰۰ تا جاسوس کاملاً قابل چشم پوشی هست. معمولاً هم فارم ها پلاس دفاعی یا آپدیت زره سازی جاسوس نمی کنن

نسبت منابع در غارت
به این نکته توجه داشته باشید که نسبت منابعی که غارت می شه، همیشه متناسب با میزان موجودی هست.
یعنی اگه طرف میزان آهنش تو انبار دو برابر چوب باشه، تو غارت شما هم میزان آهنی که می یارین، دو برابر میزان چوب هست! البته منظور از میزان تو انبار، به جز مخفیگاه هست.
یه مثال:
اگه کسی تو انبارش ۱۲۰۰ / ۱۵۰۰ / ۱۳۰۰ / ۲۰۰۰ تا منبع داشته باشه (از ۴ منبع) و مخفیگاه ۱۰۰۰ منبع و شما با ۱۰ تا شوالیه برین سروقتش، میزانی که برای شما غارت می شه حتماً اینه: ۱۰۰ / ۲۵۰ / ۱۵۰ / ۵۰۰ .


تولیدات، انبار و مخفیگاه یک دهکده
یک دهکده ۶گندمی عادی (یا حتی ۶/۳/۴/۵) معمولاً بعد از جمعیت ۵۰۰ دیگه به فول-۱۰ می رسه. راجع به ۹گندمی و ۱۵گندمی قضیه یه مقدار متفاوت هست. چون اون ها ممکنه گندمزارها رو خیلی زودتر یا خیلی دیرتر از سایر ساختمون ها ارتقا بدن. بهترین کار در این مواقع همو نطور که گفته شد، دو جاسوسی با فاصله ۶ یا ۱۰ دقیقه هست؛ که تفاضل میزان منابع (اگه غارتی صورت نگرفته باشه) می تونه تولید یک ساعت رو با یه ضرب و تقسیم به شما بگه.

شما به عنوان یه بازیکن حرفه ای یا نیمه حرفه ای باید با سطوح انبارها آشنا باشین و اعدادش رو حفظ باشین. منظورم اعداد توی این جدول هست. یعنی اگه دیدین یکی منابعش رو 31300 / 31300 / 31300 / 25900 مونده، یقین بدونین که پر هست.

برای به دست آوردن سطح مخفیگاه هم کافیه دقیقاً چند دقیقه قبل (یا بعد) از غارت تون که می دونین نیروها کاملاً دست خالی یا کاملاً دست پر بر نمی گردن، یه جاسوسی هم تنظیم کنین که برسه. یه دو دوتا چارتای ساده هست به دست آوردن سطح مخفیگاه طرف! برای به دست آوردن عدد دقیق هم به جدول راهنما:مخفیگاه مراجعه کنید.


اطلاعاتی که جاسوس می یاره
در یک نگاه جاسوس وقتی می گه به ترتیب ۱۰ / ۱۲ / ۱۸ / ۳ هزار تا از منابع توی یه دهکده هست، چیز خاصی نیست. اما از این اعداد می شه نتایج خوبی گرفت. فرض کنیم دهکده ۶گندمی نرمال با جمعیت ۵۰۰ هست.

اگه این اعداد یکی شون خیلی کم هست (مثلاً چوب طرف ۶۰۰تا دونه هست)، ولی آهن طرف مثلاً روی ۱۲هزار هست، یقیناً معناش اینه که طرف کمتر از یک ساعت پیش آنلاین بوده! چرا؟
چون اگه یک ساعت هست که روی این اکانت کاری انجام نشده، پس باید چوبش بالای ۱۰۰۰ یا ۸۰۰ باشه. پس کاری انجام شده. اگه اون کار غارت می بوده، پس سطح منابع باید به سمت یکسان شدن پیش بره. (اصولاً هر فارم هر ۲۴ ساعت یکبار کاملاً انبارهاش خالی می شه و بعدش تفاضل منابع، همون تفاضل سطح رشد هست). اما این تفاضل ۱۲هزار با ۶۰۰ خیلی زیاد هست.

از سوی دیگه، اگه شما دائم (هر ۶ ساعت) از یه فارم بالقوه جاسوسی کنین، می تونین با نحوه نیرو ساختنش هم آشنا بشین. مثالم شاید خیلی دقیق نباشه، اما من از یه فارمی جاسوسی (اسکات یا scout هم همین جاسوسی رو معنی می ده) کردم چند روز پیش که کلی منبع داشت (فول 66400 فکر کنم) و چند ساعت بعد چوبش خیلی افتضاح تموم شده بود. من هم حدس زدم که طرف چون فقط چوبش ته کشیده، پس داره نیزه دار می سازه (توتن بود) و رو این حساب، غارت بعدیم رو فقط با پیاده نظام رفتم. بازم می گم، این مثال خیلی دقیق نیست! منتهی می خوام بگم از این تیپ ایده ها هم می شه برای کسب اطلاع!

جاسوسی جاسوسی جاسوسی
کلاً شما باید همیشه در حال جاسوسی باشید! این رو قبلاً گفتم و باز هم می گم. برای فارم هایی که می دونین توشون چه خبره، سعی کنین تعداد جاسوس ها رو اولین مقداری بفرستین که کشته نمی ده. یعنی اگه طرف یه جاسوس داره فقط، شما با ۳۰ تا اگه اسکات کنین احتمالاً کشته نمی دین و می تونین رفتار یه نفر رو برای یک هفته زیر نظر داشته باشین. یا اگه طرف جاسوس نداره شما با یکی (یا سه تا) جاسوس دائم جاسوسی کنین که ببینین یه وقت نیرو نسازه (و قایم کنه). معیار این که طرف منابعش داره توسط کس دیگه ای غارت می شه یا خودش مصرف می کنه هم، همون برابری منابع هست -- خصوصاً زیر سطح مخفیگاه. یعنی اگه شما (با روش گفته شده در بالا) مخفیگاه رو ۱۰۰۰ به دست آوردین و یه موقعی دیدین که ۴۰۰ تا چوب داره، یقین داشته باشین که خودش آنلاین شده


__________________________________________

درس چهارم : ارسال نیرو





من روی رومن بحث می کنم، برای بقیه نژادها هم تقریباً مثل همین هست

دو موج پیاده و سواره که همزمان ارسال می شود
توی رومن سرعت شوالیه (که ۱۴ هست) دو برابر سرعت شمشیرزن (که ۷ هست) هست. من خودم کاری که می کنم (چون هر ۱۲ ساعت آنلاین می شم) اینه که به فارمی که با من ۳ساعت/۶ساعت (با شوالیه/شمشیرزن) فاصله داره، همزمان ۲۰۰ تا شوال و ۴۰۰ تا شمش می فرستم.
نکته اینه که این ۴۰۰تا شمش (یا ۲۰ک منبع بیار) قراره که اضافه انبارهای اون ۲۰۰ تا شوال رو بیارن و احیاناً تولیدات اون سه ساعت فاصله فی ما بین رو!
این تکنیک عموماً خوب جواب می ده. البته بهینه نیست، منتهی خب برای کسی که دائم آنلاین نیست و می خواد یهو ۴۰ک نیرو رو بفرسته سراغ فارم ها و خودش بره دانشگاه خوب جواب می ده.

غارت تأخیری
البته یه تکنیک دیگه هم هست (که برای اوایل بازی، یا فارم های مشترک کاربرد داره) که من بهش می گم delayed raiding یا غارت تأخیری! اونم اینه که شما قاطی شمشیرزن هاتون یه منجنیق (با مود حمله غارت!) هم بذارین. این جوری شما یه موج دارین که تو مثال ما ۱۲ ساعت بعد می رسه! همین کار رو اگه با ۳۰۰شمش + یک محافظ و ۳۰۰ شمش +* یک دژکوب هم بکنین، می تونین یه تعدادی موج داشته باشین که با فاصله زمانی ای که مد نظر خودتون هست برسن!
البته دقت کنین که زمان برگشت نیروهاتون هم این جوری طولانی می شه. یعنی اگه بتونین به جای این که از الآن با کاتا بفرستین که ۵ صبح برسه (الآن ۵ عصر هست)، اگه بتونین به جای این کار، بذارین ۱۱ شب بفرستین (۶ ساعته، که همون ۵ صبح می رسن)، در این صورت نیروهاتون به جای ۵ عصر فردا (در حالت اول) ۱۱ صبح فردا می یان خونه برای غارت بعدی. منتهی برای کسی که دیر به دیر آنلاین می شه (یا تو اتحاد فارم مشترک داره که اون یکی بازیکن، ۷ صبح می زنه هر روز!) می تونین اینجوری تأخیر ایجاد کنین.

تعداد نیروی ارسالی
تعداد نیروی ارسالی (نوع غارت دستی) و اون قضیه مدل آماری رو کردیم قبلاً. کلاً ولی همیشه مد نظر داشته باشین که هدف شما ارسال کمترین تعداد نیرو هست که خیلی نزدیک به دست پر بیان (کسی اضافی نباشه). و پیدا کردن این نقطه، فقط با تجربه به دست می یاد.
به عبارت بهتر، شما باید سعی کنین با فارم هاتون ارتباط معنوی (غیرمحاسباتی!) برقرار کنین که بتونین حدس بزنین چند تا نیرو براش کافی هست : ))
شاید خنده دار باشه این حرف، ولی عملاً بعد از یه مدت بازی کردن، این حس بهتون دست می ده که فلان فارم رو بیش تر دوست دارین! و البته معیارش هم فراگیر بودن اون فارم بین سایر رقبای غارتگر در کنار تولیدات خود فارم هست.

نوع نیروی ارسالی
به عنوان یه بازیکن حرفه ای یا نیمه حرفه ای، شما باید کاملاً با نیروهای مدافع آشنا باشین. یعنی بدونین که اگه طرف محافظ رومن یا گرزدار پارک کرده تو خونه اش خیلی حال می ده که با سواره نظام از روشون رد بشی! یا اگه رعد یا شوالیه گول هست، با پیاده نظام باید بری تو سرش!
مستقل از این، اگه فارم تون خالی هست، سعی کنین طوری زمان بندی کنین که نیروها تا حد ممکن تنها تو خونه نمونن و حوصله شون سر نره!
مثلاً شب ساعت ۱۱ هست و شما صبح ساعت ۹ کلاس دارین و از ساعت ۸ تا ۴ بعدازظهر آنلاین نیستین (یا فقط با موبایل می تونین یه چکی بکنین). الآن هم می خواین بخوابین.
خب بهتره ارسال ها رو دسته بندی کنین طوری که نیروها یا قبل از ۸:۳۰ خونه باشن، یا بعد از ۴ بعدازظهر. مثلاً فارم هایی که با شوالیه بالای ۵ ساعت فاصله دارن رو بدین یهو شمشیرزن بره. چون اگه شوالیه بفرستین، برگشت شون می شه ۱۰ الی ۱۲ صبح فردا که عملاً خیلی توفیری نداره. از اون همین شوالیه ها رو بدین فارم های نزدیک بزنن که تا ۸ خونه باشن.

یه بار هم من توی تاپیک قهرمان آموزش گفتم که قهرمان خوبه که سریع ترین نیروی هجومی (نیروی غارتگر) باشه. یعنی رعد/شوالیه رومن/شوالیه توتن. دلیلش هم اینه که برای زدن فارم های نقلی (مثلاً طرف ۱۰۰ تا محافظ داره) همیشه بشه همراه ارتش غارتگر فرستادش که هم تجربه بگیره، هم تأثیر عمومی بذاره.


زمان ارسال نیرو
سعی کنین حدالامکان تو طول روز به فارم های مشکوک نزنین. و البته سعی کنین زمان بیداری نیروها رو هم پیدا کنین. با کمک جاسوسی، می شه همیشه فهمید که طرف چه ساعتی آنلاین می شه. همین طور با کمک رشد جمعیت. اگه مثلاً طرف یه دهکده داره که جمعیتش یهو از ۲۰ می شه ۲۴ (دهکده چهارم طرف مثلاً) خب یقیناً کمتر از یک ساعت پیش آنلاین بوده.
یادمه اون اوایل یه بار با محمد زندی (همسایه م) می خواستیم یه بابایی که جمعیتش اندازه ما بود رو چیف کنیم، بعد دو هفته تمام این رو زیر نظر داشتیم و فهمیدیم که این فقط تو روزهای اداری اون هم از ۱۰ تا ۴ بعداز ظهر آنلاین می شه و حدس زدیم توی یه شرکتی کار می کنه. بعد پنج شنبه ساعت ۶ اینا (هفته سوم مراقبت!) شروع کردیم با یه سناتور رفتن روش که خلاصه تا شنبه ۶ صبح از طرف دو تا (یا سه تا) دهکده گرفتیم و بقیه دهکده هاش رو هم فارم کردیم!
کلاً بازیکن های با جمعیت خوب که زندگی عادی دارن، شب ها تا ۱ و ۲ بیدارن و صبح هم ۸ صبح یه چکی می کنن. راجع به بقیه زمان ها خیلی راحت نیست نظر دادن.
البته اگه بتونین تو اتحاد فارم تون یه رفیق پیدا کنین و رنگ چراغش رو بفهمین هم می شه خیلی حال کرد


غارت از واحه
یه سری از فارم های تپل رو که خیلی نیرو دارن می شه از تو واحه شون غارت کرد! البته کسی که خیلی نیرو داره اگه آنلاین شه و بکشه تو واحه خب ضررش زیاد هست! منتهی گاهی شما این ریسک رو می پذیرین.
واحه یه انبار نامرئی داره که توش ۱۰ درصد از هر منبع دهکده مربوطه (که بیرون از مخفیگاه قرار می گیره) هست. وقتی هم که این انبار رو خالی می کنین، در عرض ۱۰ دقیقه با یه سرعت ثابتی پر می شه). یعنی شما اگه یه حمله الآن بکنین، یه حمله ۱۰ دقیقه دیگه، هر کدوم ۱۰ درصد منابع موجود رو گیرتون می یاد. و اگه ۱۵ دقیقه دیگه حمله بکنین، باز ۱۰ درصد هست، منتهی ۵ دقیقه دیگه ۵درصد (یا شاید کمتر).
دقت کنین که حمله دوم (۱۰ دقیقه بعد از اولی)، ۱۰ درصد از میزان باقی مونده (۹۰ درصد) هست که می شه ۹ درصد جمع کل در اصل (اگه تولید همین ۱۰ دقیقه رو بذاریم کنار). این قضیه هم برای هر واحه جداست. یعنی اگه جایی دو تا واحه گرفته باشه، می شه همزمان از هر دو غارت کرد. و ۱۰ دقیقه هاشون ربطی به هم نداره.
کلاً ولی با یه واحه خالی می شه راحت یه دهکده رو خالی کرد تدریجاً و روزی دو سه بار بهش سر زد
یه تکنیک خوب اینه که شما از هر دهکده غارت تون مثلاً ۲۰۰ تا شوالیه بفرستین. اگه اختلاف سطح میدان تمرین دهکده ها (یا فاصله دهکده هاتون از هم) یه مقدار خوبی باشه، همزمان که اینا رو لانچ کنین، خودشون با یه اختلاف ۱۰ دقیقه یا بیش تر می رسن. بعد اگه برا پیاده نظام هم همین کار رو بکنین ۴ تا موج از دو تا دهکده می تونین داشته باشین که حدود ۳۴ درصد منابع رو می تونن بیارن!

__________________________________________

درس پنجم: دهکده های مجزای غارت!




همر چیست
همر (و نه هامر یا حامد!) که hammer هست، در لغت به معنی چکش هست (as a noun) و همچنین به معنی ضربه ی محکم زدن (as a verb/noun). کلاً هم به ارتشی «باید گفته بشه» که آخر سرور می یاد و می زنه به WW و یه جماعتی رو اسگل می کنه!
با این تعریف، در هر اتحادی یه «همر» هست.
منتهی لفظی که تو فروم جا افتاده، اینه که به «ارتش هجومی» می گن «همر». و این غلط مصطلحی هست که دیگه جا افتاده. خلاصه ما اگه می گیم همر منظورمون همون ارتش هجومی اصلی بازیکن هست.

غارت با همر؟ غارت جداگانه؟
یه فارم رو، هر چه قدر هم بهش مطمئن باشین، ممکنه سرش کشته بدین.
ساده ترین حالت که تأثیر قصر/اقام/دیوار هست.
منتهی در ادامه ممکنه که
  1. دهکده فارم شما وقتی نیروهای شما تو راه هستن، یهو چیف بشه و صاحب جدید هول کنه و دفاع کنه!
  2. یکی با شما لج باشه و توی فارم تون نیرو بکّاره (اینسرت کنه) که غالباً آمار رو از حملات اتحاد می تونه به دست بیاره.
  3. یکی (یه غارتگر مثل شما سر همون فارم) حواسش نباشه به جای حمله بزنه پشتیبانی و نیروهاش پار بشن و شما بخورین بهشون! یا حتی خودتون سوتی بدین و به جای غارت بزنین پشتیبانی. یا حتی اسم/لینک/مختصات فارم رو اشتباه بزنین (من خودم یه بار سر همین سوتی، اون اوایل بازی ۱۰۰ تا منجنیق عزیزم رو فرستادم اقامتگاه یه بازیکن خفنی رو بزنن و کلی ضایع شدم!)
  4. فارم تون یهو از سفر برگرده و با کمک رفقاش یهو کلی دفاع کنن.
  5. فارم تون ناقلا بازی در بیاره و نیرو بسازه و قایم کنه (پیش رفقا یا تو متروکه) و یهو بذاره جلوتون.
رو این حساب اگه بخواین با ارتش اصلی تون هم غارت کنین، بالطبع دچار رکود می شین.
حالت بسیار بهینه اینه که شما ارتش هجومی بزرگ تون کاملاً جدا باشه و هرگز با اون غارت نکنین. به عبارت دیگه شما چند تا (بین یک الی چهار تا) دهکده غارت داشته باشین با گندم منفی ۱۰ الی ۳۰ هزار که تو اون ها نیروی غارتگر تربیت کنین برای غارت و اینا دائم تولیداتشون رو برسونن به دهکده ارتش اصلی که تو اونجا سربازخانه و اصطبل بزرگ کارگاه دائم روشن هست. یا به پارکینگ برای تعدیل و تأمین گندم ارتش اصلی.

بهتره تعداد دهکده های غارت حداقل دو تا رو باشه. این تعداد ضررش اینه که شما تو هر کدوم باید اسلحه سازی و میدان تمرین رو تا سطوح بالا تحقیق کنین جداگانه و صد البته چیف شدن هر کدوم اینها می تونه بهت ضرر بزنه (و به همین دلیل باید از همه شون دفاع کنین). منتهی سودش اینه که شما موقعی که می خواین یکی رو فارم کنین فقط از نظر منابع مقایسه رو انجام می دین نه از نظر زمان. به بیان دیگه شما برای ساخت نیرو توی این دهکده ها یه سقف (حد بالا) ای قائل می شین که از اون بیش تر نسازین (به دلیل سختی کنترل گندم یا نبودن فارم کافی دیگه!) و روی همین حساب اگه یه وقت نیروهاتون بمیرن، فقط نگران منبع هستین. در حالیکه اگه فقط یه ارتش غارت داشته باشین، اون موقع برای جبران نیروهای مرده لازمه که وقت رو هم دخیل کنین چون روزی مثلاً حداکثر ۲۰۰ تا شوالیه بیش تر نمی تونین بسازین.

مواد لازم در دهکده های غارت!
اگه مشکل زمانی ندارین (زمان آنلاین شدن) بالطبع بهتره که دهکده های غارت تماماً سواره نظام باشه. برای رومن شوالیه و برای گول رعد. رومن ها یه آبشخور سطح ۱۰ هم می خوان. منابع این دهکده ها باید در درجه اول به مصرف خودشون برسن و بعد به مصرف ارتش اصلی.
عموماً ۹گندمی یا ۱۵گندمی برای همچین دهکده هایی مناسب هست. منتهی بهتره که توشون کارخونه نسازین و به جاش انبارهای بالایی بسازین که اولاً منابع غارت شما هدر نره، ثانیاً بشه گندم خوبی توشون پارک کرد (شب قبل از خواب) که از گرسنگی نمیرن.
تدریجاً خوبه که سطح اسلحه سازی نیروهای این دهکده ها هم بالا بره. تا سطح ۱۰ و ۱۵ش که هزینه اش خیلی بالا نیست. بقیه اش رو هم تدریجاً می شه کشید بالا


__________________________________________

درس ششم : پیدا کردن فارم!



فارم چیست

فارم اصولاً به دهکده ای گفته می شه که شما دائم از منابعش غارت می کنین. فارم می تونه بازیکنی باشه که اصلاً آنلاین نمی شه یا بازیکنی که کم آنلاین می شه.
فارم کردن به کشتن نیروها (و احیاناً تخریب ساختمون های لازم) یک بازیکن/دهکده گفته می شه که بعد از این قضیه، دیگه اون دهکده/بازیکن بشه فارم شما و بتونین مدام ازش غارت کنین.


از کجا فارم پیدا کنیم
این دو تا سایت خیلی خوب هستن که من اولی رو پیشنهاد می دم:
  1. http://travian-ir.ttool.info/com/s1/...inactives.html
  2. http://travianbox.com/search/ir1
که باید توشون سرور رو انتخاب کنین و بعد مختصات X و Y خودتون رو هم وارد کنین تا فارم های اطراف تا یه شعاعی رو بهتون بگن.

قدم به قدم برخورد با فارم:
وقتی یه فارم با این سایت ها پیدا می کنین.
۱- اول برین تو travian.ws و ببینین که این بازیکنه چند روزه که جمعیتش ثابته. نکته travian.ws اینه که شما کافیه ID (شماره آخر آدرس پروفایل طرف که معمولاً زیر ۱۵۰۰۰۰ هست) رو بذارین جای شماره آخر این آدرس:
http://travian.ws/analyser.pl?s=ir1&uid=32035
(البته این برای ir1 هست؛ برای بقیه هم s= یاروی طرف رو عوض کنین).

۲- اتحاد طرف رو بررسی کنین. و به این فکر کنین که اگه ۳ یا ۵ نفر اول اون اتحاد بخوان بریزن سر تون، آیا توانش رو دارین که دفاع کنین یا نه. البته خیلی خوبه که موقعیت طرف رو هم نسبت به اتحادش (و وینگ های اتحادش) ببینین. این سایت برای دیدن موقعیت افراد یک اتحاد در نقشه خیلی مفید هست.

۳- چک کنین که طرف ban نشده باشه! کافیه برین روی یه دهکده اش و ببینین لشکر کشی فعال هست یا نه.

۴- از تمام (یا نصفه ی کم جمعیت) دهکده های طرف جاسوسی کنین. ترجیحاً با ۳ تا جاسوس. اگه هیچ گزارشی نیومد، کم جمعیت ترین دهکده رو با ۱۰۰ تا (یا بیش تر) جاسوس برین. اصولاً از روی میزان منابع انبار و نیروهای موجود می شه فهمید که طرف آنلاین هست یا کلاً بی خیال شده.

۵- اولین غارت رو همزمان از چند تا دهکده برین و به بقیه دهکده های طرف هم فیک غارت بدین که اگه خواست دفاع کنه یهو بدبخت نشین!

۶- موقع bookmark کردن، ترجیحاً اگه طرف بالای دو تا دهکده داره، خود اکانت رو bookmark کنین و در غیر اینصورت فقط دهکده رو. حتماً هم جمعیت طرف/دهکده رو ته اسم bookmark بزنین که با یه نگاه بتونین بفهمین طرف پیشرفتی داشته یا نه.


مدیریت فارم ها!
سعی کنین حتماً به کار کردن با منوی Bookmarks مرورگرتون (خصوصاً Firefox و Opera) عادت بکنین. سعی کنین folderبندی مناسبی بکنین برای فارم های فعال، فارم های مشکوک، فارم های تازه یافته شده، فارم های تنبل (که یا تولیدشون کمه، یا دست روشون زیاده!) و ...



شعاع فارم یابی
اوایل بازی برای آدم فرق بین یک ساعت و دو ساعت خیلی هست. اما اواسط/اواخر ممکنه شما فارم زیر دو سه ساعت نداشته باشین (مثل من). خب این اصلاً مهم نیست! با افزایش شعاع از یک ساعت به سه ساعت، تعداد فارم های شما می تونه ۹ برابر باشه (متناسب با مساحت دایره که توان دوم شعاع هست). پس توی سایت های فارم یاب (خصوصاً اولی) با جرأت تمام تا شعاع ۶ ساعتی با سواره نظام رو هم بدین. من فارم های تپلی که پیدا می کردم بعضاً تو شمال غربی هم بود (من ایکس=۱۳۰ و ایگرگ=صفر بودم).
دقت کنین که معمولاً فارم های کم جمعیت (زیر ۳۰۰ یا ۵۰۰) خیلی اوضاع خوبی ندارن. اما گاهی یه بازیکن تک دهکده ای با جمعیت ۵۰۰ ممکنه پیدا بشه که کسی روش نمی ره و این هم فول-۱۰ هست و می تونه در ساعت به شما ۴۵۰۰ منبع یا در روز حدود ۱۰۰هزار منبع بده! پس از جاسوسی کردن کسی غافل نشین


فارم کردن
اگه می خواین کسی رو فارم کنین اول رو این حساب کنین که آیا به صرفه هست یا نه؟ ممکنه ۱۰ دقیقه بعد از موج پاکسازی شما طرف حذف کنه. یا طرف بیدار شه از خواب زمستانی و بیاد سروقت شما!
به این هم دقت بکنین که ممکنه بعد از اینکه شما فارم کردین کلی آدم بریزن سرش و خیلی چیز زیادی نسیب شما نشه! D: پس قبل از این حرکت خوب فکر کنین.


فارم دزدی در اتحاد!
یکی دیگه از منابع پیدا کردن فارم همانا نگاه کردن به صفحه حملات اتحاد هست! یقیناً خیلی ها سر فارم مشترک تو خیلی اتحادهای محلی دعوا خواهند داشت. کلاً هم سه تا راه من تا به حال دیدم برای حل این مشکل فقط. یکی این هست که فارم مال همه ست (جز در ۷×۷ پایتخت). یکی اینکه هر عضو چند تا فارم اختصاصی می تونه داشته باشه (که خودش پاکسازی کرده و تو فروم اتحاد هم زده) و بقیه به اینا نباید بزنن.
نهایتاً یه ایده دیگه اینه که فارم اختصاصی باشه اما برای این که خوش به حال کی نشه، یا دشمنان سود نکنن، اگه یه فارمی ۶ (یا ۸ یا ۱۲، یه عدد ثابتی) ساعت روش حمله ای لانچ نشد، برای بقیه آزاد می شه تا موقعی که صاحب اصلی بیاد.

کلاً ولی یه روش پیدا کردن فارم هم اینه که شما جانشین یکی از یه وینگ دیگه اتحادتون تو محل یا یه اتحاد همسایه بشین و از لیست حملاتش فارم هاش رو بدزدین!
البته این روش اصلاً* مردونه نیست و من یکی که هیچ وقت با این روش حال نکردم. کلاً هم فقط یک بار ۴ ماه پیش این کار رو کردم چون با یه اتحاد لج بودم.
__________________________________________

درس هفتم : سایر نکات

غارت فیک!
گاهی بد نیست که وقتی یهو می فهمین که طرف آنلاین شده و یا کلاً طرف دهکده زیاد داره که تو هر کدوم ۲۰۰ تا محافظ هست (که اگه جمع بشن یه جا، چیز جالبی نمی شن)، تو این شرایط ها، موقع غارت به بقیه دهکده ها طرف هم فیک بدین!


اذیت کردن در واحه!
کلاً بردن جنگ به واحه باعث می شه که تأثیر دیوار ناخودآگاه از بین بره و در این حالت هم حمله غارت خیلی به صرفه تر هست تا حمله عادی! پس یکی از کارهای جالبی که می شه کرد اینه که وقتی دارین به یه بازیکن خفنی حمله می کنین که با گندم منفی صد هزار داره دفاع می کنه، یه سری رو بذارین که با ارتش خوب شون، به واحه های این بابا حمله غارت کنن. در این حالت اگه ۱۰ نفر پشت سر به یه واحه طرف حمله کنن، گندم طرف در عرض سه سوت، یک سوم می شه! : ))


امون دادن به فارم
سعی کنین با فارم هاتون باکلاس برخورد کنین. جوابشون رو بدین، شاید دوست های خوبی براتون بشن. اما الکی دل نسوزونین و فردین-بازی در نیارین.
اگه کسی بهتون می گه که «به من حمله نکن» بگین که «خب من اگه حمله نکنم، سایر رقبام در محل بهت حمله می کنن و اونا پیشرفت می کنن و من می مونم». بعد اگه گفت «نه کسی جز تو حمله نمی کنه» یا «قراره اونا هم حمله نکنن» بگین که «اوکی. من سه روز (یا یک هفته) ازت مدام جاسوسی می کنم که ببینم کسی ازت غارت می کنه یا نه. تو این مدت هم تو دائم نیرو بساز».
اصولاً این جور صحبت ها که شاید ۱۰ دقیقه هم نشه، بهتر از اینه که پس فردا این به یه رفیقش بگه و دو سه موج شما رو دفاع کنه و نیروهاتون رو بکشه.
از اون ور هم اگه طرف موجود توانایی باشه، قطعاً می تونه خودش رو بکشه بالا و بشه یه دوست بالقوه شما.


برخورد با فارم چیف شده!
یه اتفاقی که اواسط/اواخر بازی می افته اینه که یه فارم ما چیف می شه و همین وسط شما یه سری موج در راه رفتن دارین. دقت کنین که قبل از ارسال هر موج شما موظف هستین که یه [نیم]نگاهی به اسم دهکده/بازیکن همیشه بندازین که صاحبش همچنان فارمه باشه. چون اگه شما به صاحب جدید، حمله لانچ (ست) کنین، دیگه از نظر اخلاقی و فنی نمی شه عذری خواست. البته طرف هم مراماً باید بهتون یه نامه بده که «داداش اینجا رو من چیفیدم لطفاً حمله نکن».

اگه کسی بهتون گفت «داداش من اینجا رو چیفیدم لطفاً حمله نکن»، بگین «چشم، دیگه حمله جدیدی نمی کنم». مطمئن باشین این برخورد شما تو ذهن طرف می مونه و از شما به عنوان یه غارتگر بااخلاق یاد می کنه و حتی می شه یه بابا آشنایی (با جوّ این که شما خفن هستید!) باز بشه.

اما اگه کسی چیف کرد و دفاع کرد، بهش یه نامه بدین که خسارت شما رو پرداخت کنه. سعی کنین با مقامات اتحاد طرف هم صحبت کنین. با لینک حمله و اینکه «وقتی شما حمله رو ست کردین هنوز چیف نشده بود» یا «اگه بخواین همچین احتمالی رو برای همه فارم ها بدین (که چیف بشن و دفاع بشن) باید غارت رو بذارین کنار!».
اگه طرف جواب چرت داد (مثل این که گفت «فکر کردم می خوای اینجا رو که وفاداریش صفر بود بگیری») بگین که «خنگ عزیز! حمله با سناتور/رئیس باید عادی بشم نه غارت». این که گفتم با مقامات اتحاد حرف بزنین، اینه که اگه همچین جوابی دادن، با یه حس «دلم خنک شد!» بگین «خنگ عزیز...» : ))
اگر هم دیدین داره می گه «نه من حقم بود دفاع کنم» بگین که «من سربازهام رو به قصد درگیری با تو نفرستادم؛ منتهی تو که دلت خواسته سربازهات با من درگیر بشن، پس حتماً دوست داری که همه سربازها درگیر بشن، آره؟»

اگه وضع تون خوب هست، اگه طرف خسارت شما رو پرداخت کرد، یه درصدیش رو (یا اصلاً همه ش رو) به خود طرف برگردونین که نشون بدین فقط این خون بها بوده که ارزش معنوی داشته مجدداً با این حرکت (مخصوصاً اگه مقامات اتحاد در جریان باشن) شما می تونین به عنوان یه بازیکن خوش اخلاق جلوه کنین.


پروفایل شما
خب یه ایده اینه که تو پروفایل تهدید کنیم که «نیرو بذاری جلوم کاتات می کنم» یا «فارمی که چیف بشه، همچنان فارم می مونه» یا ... کلاً که من از ترسوندن الکی افراد خوشم نمی اومد هیچ وقت. و خب به نظرم خیلی زیباتر هست که آدم با حقایق روبه رو بشه و سعی کنه به جای پاک کردن صورت مسئله، ببینه این مسئله جدید (مثل فارمی که هی تک و توک نیرو می سازه) رو چه جوری می شه متوقف کرد!
سعی کنین تو پروفایل تون آدم متمدنی باشین. سعی کنین حداقل تو پروفایل آدم متمدنی باشین
و البته چیزهایی بنویسین که مفید باشه و ترجیحاً هر چند وقت یک بار هم یه حالی بهشون بدین تا ملت بدونن شما آدم بانشاطی هستین (اگه لازم می دونین که بدونن!).



ضد حال زدن به رقبا!
اگه کسی تو فاصله دوری ازتون شاخ هست، یا کلاً باهاش لج هستین، یه کار اینه که فارم هاش رو پیدا کنین و بدون این که بفهمه انبار و انبارغذای فارم های طرف (خصوصاً در ۷×۷ش) رو کاتا کنین! آخ حالی می ده! مخصوصاً اگه فارمه مخفیگاه ۸۰۰ داشته باشه!
کلاً کار جالبی نیست این کار. من که نکردم تا به حال (ماه دوم یه بار کردم فکر کنم، یه فارم که ۶هزار منبع مخفیگاه داشت و چیزی به من نمی رسید ازش هیچ وقت)!
این ایده اصولاً بهتر و کم خطرتر از اینسرت کردن دفاع تو فارم بقیه هست (کاری که من هرگز و هرگز نکردم).


اولین اقدامات بعد از لاگین کردن!
صبح که از خواب پا می شین به ترتیب این کارا رو بکنین.
  1. گندم منفی رو چک کنین که صفر نشه. همین طور انبارها که پر نباشه. با پلاس می شه این رو توی یه نگاه دید.
  2. تو تاپ۱۰ نگاه کنین که امتیاز هجومیتون از شب قبل افزایش پیدا کرده یا نه. اگه زیادتر از حد انتظار افزایش داشته یعنی یه سری نیروتون رفتن قاطی باقالی ها!
  3. قبل از ست کردن هر نوع حمله جدیدی حتماً نامه ها رو بخونین. چون شاید توشون فلان رفیق صمیمی تون گفته که به فلان جا حمله نکنین یا ...
  4. قبل از ست کردن حمله های جدید، توی گزارشات، گزارش های «متفرقه» که توشون جاسوسی ها هست رو اول از همه ببینین. شاید یه فارم جدیدی که دیشب برای اولین بار اسکات کردین خیلی تپل بوده باشه و لازم باشه همه نیروها رو سریع بفرستین که اونجا رو خالی کنن!
  5. دنبال تلفات بگردین. اگه هست.
  6. اگه می دونین که همه نیروهای اعزامی به مقصد رسیدن، از روی لیست bookmark ها شروع کنین یکی یکی دهکده ها رو بیارین؛ بعد برای هر دهکده یک یا دو گزارش آخر رو ببینین و بر حسب همون ها نیرو بفرستین. اگه دیدین یه سری ها هنوز نرسیدن، بر اساس گزارش ها (از اولین گزارش ناخونده) شروع به ارسال نیرو کنین. اما مواظب باشین که به یه دهکده (که دو گزارش تو صفحات مختلف داده بیرون!) یه وقت دو بار یه نوع نیرو نفرستین. اگه جایی شک کردین، با کمک پلاس می تونین برین رو مرکز نقشه و ببینین علام شمشیر سرخ روی دهکده هست (به معنی این که در حال حاضر یه سری دارن می رن اونجا) یا نه.
  7. اگه چند تا دهکده غارت دارین، اول از اونی که نیروی کمتری داره شروع به اعزام نیرو بکنین. چرا که ممکنه یه جا ببینین لازمه یه ارتش بزرگی اعزام بشه و حیفه که ارتش بزرگ اصلی تون قبلاً خورد خورد رفته باشه ؛-)
  8. سعی کنین اعزام نیروها رو توی یه دفعه انجام بدین و وسطش نرین پای تلفن و غذا و اینا ... چون نیاز به تمرکز بالایی داره این کار که نیرو کم/زیاد نفرستین یا غارت/پشتیبانی رو جا به جا نزنین.

یکشنبه عصر
اگه تو کار مدال هستین، ترجیحاً برای یکی دو ساعت آخر reset شدن هفته برنامه خوبی داشته باشین. مثلاً یه سری فارم رو (که می دونین فقط خودتون می زنین) نزنین تا دقایق آخر یکشنبه. چون تو اون زمان ملت برای گرفتن مدال بهتر (یا مدال بونوس حتی) بدجوری تو سر و کول هم می زنن. یا حتی ممکنه از رفقاشون هم غارت بکنن!


حرف آخر:
هیچ وقت نه اونقدر مغرور بشین که شانس آشنا شدن با یه دوست بالقوه رو از دست بدین، نه اون قدر افتاده باشین که یه دشمن بالقوه ازتون سوءاستفاده کنه.
توی گفتن «نه» هم هیچ خجالتی به خودتون راه ندین.
بازی رو هم جدی بگیرین. یادتون باشه که هدف از این بازی به دست آوردن تجربه هایی هست که توی زندگی عادی می تونن مفید باشن و این جا با هزینه کمتری اون تجارب به دست می یان.
و یادتون باشه که موفقیت یه مسیر هست نه یه نقطه من از مسیر لذت بردم و بعد از گرفتم مدال طلای غارتگران (بدون هیچ تقلبی) اکانتم رو حذف کردم. چون حس کردم زندگی واقعیم مهم تره. چون دلم تنگ شد که بعد از ۹ ماه یه رمان بخونم و صبح با استرس گندم منفی ۵۰هزار از خواب بیدار نشم! و حذف کردم (به جای واگذاری؛ حتی وقتی پیشنهاد خرید ۲۰۰هزار تومنی بود) چون می خواستم به خودم نشون بدم که همه این بازی برای من یه hobby (تفریح جانبی و آموزنده) بود، نه چیزی بیش تر. و من هر وقت بخوام می تونم هر چیزی رو که نکته جدید نباشه تو ادامه ش (و تعهدی نسبت بهش نداشته باشم) از زندگیم حذف کنم.

شاد باشید. و هیچ وقت فرصت ۱۰ دقیقه نگاه کردن به آسمون یا دیدن بارش برف از پشت پنجره رو از خودتون نگیرین!



لازم به ذکره که بگم این مطلب از eyedean عزیز گرفتم